Геоположення Пів.Америки

  • Друк

Тема: Географічне положення, дослідження та освоєння

Південної Америки

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри  

 та форму материка;поглибити знання учнів про історію відкриття та дослідження материка;

удосконалювати практичні вміння та навички учнів складати за планом характеристику

фізико-географічного положення материка за допомогою карт атласу;розвивати пам’ять,

географічне мислення, вміння робити висновки та узагальнення; виховувати інтерес до предмета,

захоплення  красою та досконалістю природи.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, портрети дослідників материка, підручники.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

-         Назвіть і покажіть материки, які ви  уже вивчали.

-         Що вам відомо про відкриття Америки?

-         Який план вивчення певного материка?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Прийом ,,Нова географічна сторінка

Мореплавець, якого вважають першовідкривачем цього материка, навіть і уявити собі не міг, якого ,,географічного рекордсмена” він подарував світові. Справді, це – материк парадоксів: тут найвологіше і тут же знаходиться найпосушливіша пустеля світу, у якій по кілька років поспіль не буває дощу. На цьому материку простягнувся найдовший гірський ланцюг Землі. А поруч – найбільша на Землі низовина, на якій – найбільший масив вічнозелених лісів. У західній частині континенту щорічно відбувається понад тисяча землетрусів, а в східній частині взагалі не знають, що це таке. На території материка протікає найповноводніша річка світу. Тут розташовані найвищий на планеті водоспад, найвищий вулкан, найбільше високогірне озеро планети.  Тільки тут мешкає найдовший удав світу анаконда, найбільший  хижий птах  - кондор і найдрібніший  птах – колібрі. Цей материк ,,подарував” світові картоплю, кукурудзу, томати, ананаси, какао, гарбуз і квасолю. Сучасні уявлення про цю частину світу нерозривно пов’язані зі словами ,,футбол”, ,,бразильський карнавал”, ,,аргентинське танго”…

Природа материка яскрава, традиції його жителів зацікавлять кожного, тому на сьогоднішньому уроці ми починаємо знайомитися з(Південною Америкою).

ІV. Вивчення нового матеріалу

Ми починаємо вивчення материка з характеристики  географічного положення – ,,адреси материка”(оголошується тема, завдання  уроку).

-         За яким планом дається характеристика географічного положення материка?

Прийом «Проблемне запитання»

-         Чому важливо знати географічне положення материка для визначення особливостей його природи?(Відповідь учні дають в кінці уроку).

На географічній карті Південна Америка нагадує величезний трикутник, більша частина якого лежить у Південній півкулі. Це — найвологіший материк Землі, який має свої особливості, але й багато спільного з Африкою та Австралією.

План характеристики Складові географічного положення
Площа 18,3 млн км2 (IV місце у світі),
Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль Південна Америка повністю розташована в західній півкулі, екватор перетинає її в північній частині, а Південний тропік — майже посередині. Материк лежить переважно в екваторіальних, субекваторіальних і тропічних широтах, тобто в межах жаркого теплового поясу. У помірному поясі із більш низькими температурами розташована лише вузька південна окраїна материка
Крайні точки

Північна — мис Ґальїнас (12° пн. ш.; 72° зх. д.)

південна — мис Фроуерд (54° пд. ш.; 72° зх. д.),

західна — мис Паріньяс (5° пд. ш. 8° зх. д.),

східна — мис Кабу-Бранку (7° пд. ш.; 35° зх. д.)

Протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід

Робота за варіантами (1–2)

1) за меридіаном 72° зх. д.: 12° + 54° = 66°

66 х 111 = 326 км;

2) за паралеллю 10° пд. ш.: 78° – 36° = 42°

(1° х 109,6 км)

42 х 109,6 = 4603,2 км

Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії Із заходу Південна Америка омивається водами Тихого океану, зі сходу — Атлантичного. Північні береги омиває Карибське море. Береги покраяні слабо. Найбільша затока — Ла-Плата. Багато островів тільки на півдні — Чилійський архіпелаг, Фолклендські (Мальдівські) острови, архіпелаг Вогняна Земля, відділений Маґеллановою протокою
Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними Простори Атлантичного й Тихого океанів відокремлюють Південну Америку від Африки та Австралії, широка протока Дрейка — від Антарктиди, а неширокий і довгий Панамський перешийок з’єднує її з Північною Америкою. У найвужчій і найдовшій частині перешийка на початку XX ст. був проритий Панамський канал

Південна Америка разом з Північною Америкою утворюють частину світу під загальною назвою Америка. Ці два материки з’єднує Панамський перешийок. У найвужчій і найдовшій частині перешийка на початку ХХ століття був проритий Панамський канал, по якому і проходить  умовний кордон між материками. Панамський канал – одна з найбільших інженерних споруд у світі. Довжина каналу – 81 км, а глибина – 12 м. До відкриття каналу шлях з Атлантичного океану до Тихого складав 12 тис. км навколо Південної Америки. Щорічно по каналу проходить близько 14 тис. кораблів.

Практична робота №3 (початок):  Нанесення географічних обєктів на контурну карту материка

Завдання:

1. Нанести на контурну карту Південної Америки такі географічні об’єкти:

-         миси - Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс;

-         моря - Карибське;

-         протоки -  Магелланову, Дрейка;

-         острови - Вогняна Земля, Фолклендські.

2. Визначте координати крайніх точок.

Прийом ,,Про що говорить ім’я” (На дошці – портрет Христофора Колумба)

      -    Як було відкрито Південну Америку?

Сухопутні шляхи до Індії були блоковані арабами. Тому європейцішукали морські шляхи до держави, де можна було придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які високо цінувалися в середньовічній Європі, інколи на вагу золота. Христофор Колумб вірив у кулястість Землі, тому вирішив прямувати до Індії у зворотному напрямку – через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 року моряки побачили землю, це був острівець з групи Багамських островів, Колумб назвав його Сальвадор (,,святий спаситель”). Відкривши Кубу, Колумб вирішив, що це східна околиця Азії. Він так і не дізнався про те, що відкриті ним землі – не Індія. Третя експедиція Колумба досягла берегів Південної Америки у 1498 році. Саме завдяки Колумбу туземців Нового Світу почали називати індіанцями.

Прийом ,, Чому так?”(На дошці  запитання – Чому не Колумбія?)

       - Чому ж відкриті Колумбом землі одержали ім’я Веспуччі? Амеріґо Веспуччі, дослідивши у 1501-1502 рр. cхідний берег від 5о25′ до 25о пд.ш., довів, що ця земля – материк, описав його природу, дав назву Новий Світ. Через це лотарінґськийкартограф Мартін Вальдземюллер у 1507 році назвав цей материк його ім’ям, а потім ця назва поширилася на обидва західні материки.

Пізніше відбувалася колонізація Південної Америки іспанцями й португальцями. Це призвело до загарбницьких воєн, знищення давньої культури інків, утворення колоній.

Першими вченими-дослідниками Південної Америки  у 1735-1743 рр. стали французькі та іспанські учасники Екваторіальної експедиції. На межі XVIII-XIX ст. материк досліджував німецький вчений ОлександрГумбольдт. Він опублікував результати своїх досліджень у 30-томній книзі ,,Мандрівка у рівноденній області Нового Світу”. Результати його експедицій мали настільки велике значення для науки, що Гумбольдта почали називати ,,другим Колумбом”. Дослідження Південноамериканського континенту наштовхнули вченого Чарльза Дарвіна на розробку еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Велике значення мала ботаніко - агрономічна експедиція Миколи Вавилова (1932-1933рр.), під час якої було встановлено формування культурних рослин на території Південної Америки.

Природа материка, особливо внутрішні райони басейну річки Амазонки та Центральних Анд, і дотепер недостатньо вивчені.

Прийом Робота з підручникома текстом підручника учні самостійно складають  хронологічну таблицю про дослідження материка Південна Америка)

Час дослідження

Дослідники.

Результати досліджень

1498 р. Експедиція Христофора Колумба підійшла до берегів Південної Америки.
1499 – 1504 рр. Амеріґо Веспуччі описав природу і населення материка. Висловив думку щодо існування нової частини світу, яку назвав Новим Світом.
ХVI ст. Іспанські і португальські завойовники знищили цивілізацію інків. Південну Америку перетворено на колоніальні володіння.
XVIII –XIX ст.

Німецький географ О.Гумбольдт вивчав внутрішні частини материка, відкрив нові види рослин і тварин, склав опис висотної поясності Анд.

Англієць Чарльз Дарвін збирав колекції рослин і тварин. Дослідження наштовхнуло вченого на розробку теорії розвитку органічного світу Землі.

1932 – 1933 рр. Російський ботанік Микола Вавилов встановив давні центри землеробства Південної Америки, походження деяких культурних рослин

V. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Виправлення помилки»

Прочитайте опис географічного положення Південної Америки, складений учнем.Знайдіть і виправте помилки. Поставте учневі оцінку за виконану роботу.

Материк Південна Америка розташований у Північній півкулі відносно екватора й у Західній – відносно нульового меридіана. Він перетинається Південним полярним колом. Південну Америку омивають Тихий та Індійський океани, Карибське та Саргасове моря. Берегова лінія мало порізана. Найближча частина світу – Антарктида. Від неї Америку відмежовує протока Дрейка. Крайні точки материка Південна Америка: північна – мис Галлінас; південна – мис Кабу-Бранку; східна – мис Фроуерд; західна – мис Паріньяс.

Вправа ,,Географічна математика”

  • Кількість материків на Землі
  • Додайте кількість океанів Землі
  • Відніміть кількість океанів, що омивають Південну Америку
  • Віднімітькількість материків, які є найближчими сусідами Південної Америки(2).

Отримане число – 6.

VI. Підсумок уроку

Прийом  ,,Роблю висновок”

- Материк Південна Америка – четвертий за розміром материк на Землі. Він розташований у західній та переважно південній півкулях, має значну протяжність з півночі на південь.

- Америка була відкрита Христофором Колумбом у 1492 році. Мореплавець Амеріґо Веспуччі довів, що відкриті землі – це новий материк, тому нова частина світу дістала його ім’я.

- Відкриття та колонізація Південної Америки здійснювалися іспанцями та португальцями. Це призвело до загарбницьких воєн та знищення стародавньої культури інків.

Учні дають відповідь на проблемне запитання, що було поставлене на початку уроку.

           - Чому важливо знати географічне положення материка для визначення особливостей його природи?

VII. Домашнє завдання

Опрацюватипараграф 26 підручника,вивчити обов’язкову географічну номенклатуру.

Випереджуюче завдання: підготувати повідомлення про землетруси та виверження вулканів на території Південної Америки.

//