Клітина

  • Друк

Тема: Клітина – цілісна функціональна система

Мета: Систематизувати  знання про взаємозв’язок будови і функцій частин та органел клітини, як цілісної системи, закріпити вміння оперувати термінологією.

Обладнання: таблиці: «Будова рослинної , тваринної клітини», «Бактерії», «Генетичне визначення статі у дрозофіли», «Будова хромосом», «Каріотип», «Мітоз».

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань умінь і навичок.

Дивитися повну версію

Хід уроку:

І. Атуалізація опорних знань, умінь, навичок:

- Який термін ми вживаємо найчастіше під час наших занять. (Клітина).

- Який розділ біології вивчає клітину. (Цитологія)

Вправа «Водяні круги»  ( 10 хв.) В центрі 1 круга термін «Клітина». Учні виходять до дошки і поступово заповнюють 2– й круг, потім іде обговорення  3 – го кругу з виясненням функцій органел клітини, формування висновку.

1. Круг, питання  - хто , що?

2. Круг – що має?

3. Круг – Для чого?

Висновок: Клітина само регулятивна система, одиниця будови живих організмів.

- Які ще положення клітинної теорії вам відомі?

- Які рівні організації живого вам відомі?

- Які властивості живого ви знаєте?

ІІ. Мотивація:

- Для чого ми вивчаємо клітинний рівень організації?

- Чи потрібні нам знання про клітину?

- Є хоч один органоїд за ради якого варто мати ці знання?

Висновок:  Ядро, яке забезпечує механізм передачі спадкової інформації.

- Завдяки чому передається спадкова інформація, де і на чому  вона записана?

ІІІ. Закріплення і систематизація пройденого матеріалу:

Вправа «Робота в групах» (15 хв.). Клас поділяється на дві групи, яким запропоновані біологічні терміни в хаотичному порядку. Потрібно зорієнтуватись  яким темам відповідає дана термінологія і   скласти опис  механізму передачі спадкової інформації підібравши потрібні таблиці, використавши терміни.

- Чому ви вибрали саме такі назви для груп?

-Що об’єднує ці органоїди? (вони автономні, мають власну ДНК)

 І. група «Хлоропласт»

Терміни: еухроматин, пори, оболонка, плечі, каріоплазма, ДНК, білок, дочірні хромосоми, хроматиди, центромера, теломери.

ІІ. група «Мітохондрія»

Терміни: каріотип, гаплоїдний набір, гени, ауто соми, диплоїдний набір,  гомологічні хромосоми, статеві хромосомим, гетеро-, гомогаметна стать.

Слідуючи положенню 2 клітинної теорії, чи дійсно всі клітини мають один план будови? (так, але все рівно виділяють дві групи клітин за будовою -  прокаріоти та еукаріоти.

 - Які організми ми відносимо до прокаріотів, а які до еукаріотів?

Вправа «Порівняй» (10 хв.) Всі працюють з таблицею «Порівняльна характеристика клітин прокаріотів і еукаріотів». Працюють парами. Один учень називає ознаку прокаріотичних клітин, інший альтернативну ознаку в еукаріотичних організмів.

Висновок: Еукаріотична клітина в порівнянні з прокаріотичною має вищий рівень організації.

- Як відбувається процес передачі спадкової інформації? (Завдяки поділу клітин в процесі розмноження).

- Що передує поділу?

Назвіть види поділу.

Мітоз (непрямий поділ),

Амітоз (прямий поділ),

Мейоз (непрямий поділ при якому утворюються гамети

- Яке біологічне значення мітозу? (утворення соматичних клітин з набором хромосом як у материнській клітині.)

Вправа «Мікрофон» (5 хв.)  учні називають, передаючи мікрофон, що відбувається в Профазі, Метафазі, Анафазі, Телофазі мітозу (бажано не  збитись).

Вправа «Це вже було». Учні працюють з листками біологічних термінів, які  заготовили дома. Основна умова перебування в групі – не повторити термін який вже було озвучено (за цим слідкує вчитель)

Домашнє завдання (метод опереджувального знайомства з матеріалом).

Реальний фактор передачі спадкової інформації – гамети, тому   ознайомившись з темою Мейоз вирішити таку проблему:

Проблема:

  • Ми знаємо, що в яєчниках жінки дозріває лише 1 яйцеклітина на місяць, а сперматозоїдів  в сіменниках чоловіка багато. Чому?.
  • Чому статеві клітини несуть гаплоїдний набір хромосом.?

//