Клітина
- Деталі
- Батьківська категорія: Атестація 2016
- Створено: Четвер, 14 січня 2016, 10:57
- Останнє оновлення: П'ятниця, 01 квітня 2016, 05:58
- Перегляди: 351
Тема: Клітина – цілісна функціональна система
Мета: Систематизувати знання про взаємозв’язок будови і функцій частин та органел клітини, як цілісної системи, закріпити вміння оперувати термінологією.
Обладнання: таблиці: «Будова рослинної , тваринної клітини», «Бактерії», «Генетичне визначення статі у дрозофіли», «Будова хромосом», «Каріотип», «Мітоз».
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань умінь і навичок.
Хід уроку:
І. Атуалізація опорних знань, умінь, навичок:
- Який термін ми вживаємо найчастіше під час наших занять. (Клітина).
- Який розділ біології вивчає клітину. (Цитологія)
Вправа «Водяні круги» ( 10 хв.) В центрі 1 круга термін «Клітина». Учні виходять до дошки і поступово заповнюють 2– й круг, потім іде обговорення 3 – го кругу з виясненням функцій органел клітини, формування висновку.
1. Круг, питання - хто , що?
2. Круг – що має?
3. Круг – Для чого?
Висновок: Клітина само регулятивна система, одиниця будови живих організмів.
- Які ще положення клітинної теорії вам відомі?
- Які рівні організації живого вам відомі?
- Які властивості живого ви знаєте?
ІІ. Мотивація:
- Для чого ми вивчаємо клітинний рівень організації?
- Чи потрібні нам знання про клітину?
- Є хоч один органоїд за ради якого варто мати ці знання?
Висновок: Ядро, яке забезпечує механізм передачі спадкової інформації.
- Завдяки чому передається спадкова інформація, де і на чому вона записана?
ІІІ. Закріплення і систематизація пройденого матеріалу:
Вправа «Робота в групах» (15 хв.). Клас поділяється на дві групи, яким запропоновані біологічні терміни в хаотичному порядку. Потрібно зорієнтуватись яким темам відповідає дана термінологія і скласти опис механізму передачі спадкової інформації підібравши потрібні таблиці, використавши терміни.
- Чому ви вибрали саме такі назви для груп?
-Що об’єднує ці органоїди? (вони автономні, мають власну ДНК)
І. група «Хлоропласт»
Терміни: еухроматин, пори, оболонка, плечі, каріоплазма, ДНК, білок, дочірні хромосоми, хроматиди, центромера, теломери.
ІІ. група «Мітохондрія»
Терміни: каріотип, гаплоїдний набір, гени, ауто соми, диплоїдний набір, гомологічні хромосоми, статеві хромосомим, гетеро-, гомогаметна стать.
Слідуючи положенню 2 клітинної теорії, чи дійсно всі клітини мають один план будови? (так, але все рівно виділяють дві групи клітин за будовою - прокаріоти та еукаріоти.
- Які організми ми відносимо до прокаріотів, а які до еукаріотів?
Вправа «Порівняй» (10 хв.) Всі працюють з таблицею «Порівняльна характеристика клітин прокаріотів і еукаріотів». Працюють парами. Один учень називає ознаку прокаріотичних клітин, інший альтернативну ознаку в еукаріотичних організмів.
Висновок: Еукаріотична клітина в порівнянні з прокаріотичною має вищий рівень організації.
- Як відбувається процес передачі спадкової інформації? (Завдяки поділу клітин в процесі розмноження).
- Що передує поділу?
Назвіть види поділу.
Мітоз (непрямий поділ),
Амітоз (прямий поділ),
Мейоз (непрямий поділ при якому утворюються гамети
- Яке біологічне значення мітозу? (утворення соматичних клітин з набором хромосом як у материнській клітині.)
Вправа «Мікрофон» (5 хв.) учні називають, передаючи мікрофон, що відбувається в Профазі, Метафазі, Анафазі, Телофазі мітозу (бажано не збитись).
Вправа «Це вже було». Учні працюють з листками біологічних термінів, які заготовили дома. Основна умова перебування в групі – не повторити термін який вже було озвучено (за цим слідкує вчитель)
Домашнє завдання (метод опереджувального знайомства з матеріалом).
Реальний фактор передачі спадкової інформації – гамети, тому ознайомившись з темою Мейоз вирішити таку проблему:
Проблема:
- Ми знаємо, що в яєчниках жінки дозріває лише 1 яйцеклітина на місяць, а сперматозоїдів в сіменниках чоловіка багато. Чому?.
- Чому статеві клітини несуть гаплоїдний набір хромосом.?
//