Подвоєння літер

  • Друк

Тема:  Подвоєння літер.
Мета: закріпити знання учнів про подвоєння букв, виробити уміння розрізняти подвоєні букви на позначення збігу однакових приголосних та подовжених м’яких приголосних звуків, правильно вимовляти слова з подвоєними та подовженими приголосними звуками; удосконалювати орфографічну грамотність; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння вибирати головне; виховувати бажання цінувати час, інтерес до народної творчості.
Тип уроку: урок
засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I.  Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку, визначення мети учнями

Робота з підручном (теоретичний матеріал)


IІI.  Робота над формуванням умінь і навичок

1.Пояснювальний  диктант

  1. немає неба без землі. (А. Бортняк)
  2. (В. Сосюра).

2.  Утворіть від дієслів іменники. Складіть невелику розповідь «Один день мого шкільного життя».
Читати, оповідати, малювати, запитати, знати, бажати, змагатися, навчати.
3.  Творче завдання. Замініть слова за зразком. Доберіть до іменників прикметники.
Зразок. Гілка — гілля сухе.
Насінина, волосина, колос, промінь, вуглина.
4. Відгадайте загадки. Відгадки розберіть за будовою.
На вазі не зважиш, на базарі не купиш.
На стелі в куточку висить сіно, не руками звито.
Цока, цока на стіні: — Не спізнись, — гука мені.
Відгадки: знання, павутиння, годинник.
5. Запишіть речення, знайдіть серед них складні, визначте в них головні члени. Поясніть написання слів з подвоєними і подовженими приголосними.
Кругом ліси, ліси завмерли, горою нісся тихий спів (Д. Загул). Серед поля ллється пісня, віє вітер (О. Олесь). На небі чистому ген хмара бовваніє (Є. Гребінка). А тут ніч темна така, що тільки навмання вгадуєш дорогу (П. Куліш).
6.  Завдання з розвитку зв’язного мовлення.
1) Поясніть, що означають фразеологізми.
Точити теревені — ...
Не тепер, а в четвер — ...
Хата моя скраю — ...
Маю досить мороки — ...
Носом крутити — ...
Довідка. Ніколи; вести пусті, безпредметні розмови; відмовлятися, упиратися, вередувати; не цікавитися нічим, нічого не знати; є якісь клопоти.
Всі ці фразеологізми характеризують ледачих людей. Тож працюймо, щоб не сміялися з нас люди!
2) Доберіть синоніми до слова ледар (лінивий, ледачий, нероба, ледар, ледащо, лежень, лежебока.
3) Запишіть і запам’ятайте прислів’я.
Сидить, надувається, три дні в чоботи взувається.
Лінивому все ніколи.
У лінивого ніч до спини пристала.
Грім не гряне — ледачий не встане.
І за холодну воду не береться.
Ховається від роботи, як пес від мух.
Лінивий сидячи спить, лежачи робить.
Вранці росяно, в обід душно, а ввечері комарі кусають.
Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.
народної мудрості)

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу
1.  Вправа з ключем.
Розкрийте дужки і запишіть слова: спочатку ті, в яких подвоюються приголосні, а потім ті, у яких вони не подвоюються.
Занят...я, багато століт...ь, перед могутніст...ю, бездоріж...я, покритий емал...ю, зран...я, дозвіл...я, з участ..ю,Іл...я, л...ється, тюлен...ячий, облич...я, з лют...ю, кошен...я, якан...я.
Виконавши правильно завдання і підкресливши перші букви спочатку слів із подвоєнням, а потім — без подвоєння, ви допишете прислів’я: «З праці радість, ...».
Як ви розумієте це прислів’я?
2. Бесіда на узагальнення вивченого матеріалу.
— Які є типи подвоєнь?
—  Коли подвоюються приголосні звуки?
— Чому у слові «молоддю» приголосний подовжується, а у слові «молодістю» — ні?
— У яких дієсловах подовжується приголосний?
— Яку схему можна намалювати до слова «зрісся»?
— У яких частинах мови трапляється подвоєння букв на позначення подовження м’яких приголосних?

V.  Домашнє завдання
Напишіть твір на тему прислів’їв «Лінивий двічі робить, скупий двічі платить», «П’ять днів не робимо, а два дні відпочиваємо».