Роман «Дон Кіхот» - пародія на лицарські романи
- Деталі
- Створено: Субота, 13 січня 2018, 10:36
- Останнє оновлення: Субота, 13 січня 2018, 10:36
- Перегляди: 2900
Тема уроку.
Роман «Дон Кіхот» - пародія на лицарські романи.
Мета:
- освітня: довести, що роман «Дон Кіхот» є трагікомічним
епосом іспанського життя; вчити вдумливому читанню твору;
- розвиваюча: розвивати навички аналізу літературного твору,
навички компоративного аналізу;
- виховна: виховувати повагу до душевного благородства та
наївної простоти головного героя роману.
Обладнання: ілюстрації до роману М.Сервантеса «Дон Кіхот», ілюстрації до роману художника С. Бродського, міні – тест.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку.
Епіграф:
Ти, Дон Кіхоте, може біснуватий?
Що в тебе є? Печаль і далина .
Тобі не досить – просто існувати?
Ти хочеш побороти чаклуна?
Ліна Костенко.
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя. Сьогодні ми з вами продовжуємо знайомство із творчістю видатного іспанського письменника М.С.де Сааведри, який написав роман «Дон Кіхот». З окремими фактами з життя письменника ви ознайомлені і тому зараз ми проведемо гру «Значущі моменти життя Сервантеса». На дошці вказані роки, взяті з біографії автора. Ваше завдання – згадати основні події з життя Сервантеса, які відбулися в ці роки.
1547 – ; 1557 - ; 1571 - ; 1580 - ;1605 - ; 1615 -;
ІІ. Основний зміст уроку.
1. Слово вчителя про створення роману.
Отже, в 1605 році вийшла друком перша частина роману «Дон Кіхот», яка мала шалений успіх серед читачів не тільки в Іспанії, але й в інших країнах Західної Європи. Задум написати твір виник у той час, коли Сервантес перебував у в’язниці. До Сервантеса надходили листи з проханням написати продовження пригод хитромудрого гідальго з Ламанчі. Тому вже в 1615 р. виходить друга частина роману. Це був своєрідний виклик письменника на те, що хтось продовжив опис пригод Дон Кіхота, запозичивши сюжет у Сервантеса. Крім того, сторінки роману Алонсо Фернандеса де Авільянеди (який зробив це запозичення) були пересипані численними нападами на справжнього автора роману. Атмосфера, яка панувала в Іспанії за часів Сервантеса змушувала людей шукати опору в мрії, в героїчному минулому. Рицарські романи дозволяли читачеві забути про ницу дійсність, згадати про гордий іспанський дух. Тому рицарські романи були надзвичайно популярними в цій країні. Та з часом цей жанр роману виродився. Сам же письменник у передмові до першої частини називає книгу «суцільним запереченням рицарських романів».
Увага! Проблема! Чи тільки в запереченні сутність роману?
«Дон Кіхот» - це є своєрідна пародія на рицарські романи, це - роман-сатира. А що таке рицарський роман?
2. Словникова робота.
Рицарський роман – один із основних жанрів середньовічної куртуазної літератури, в якому головний герой благородний, відважний, здійснює подвиги заради слави і возвеличення коханої.
Роман-сатира – твір, у якому висміюються суспільні вади за допомогою художніх засобів.
Пародія – це комічне наслідування.
- Робота в групах:
Завдання: довести, що в романі комічного наслідування зазнають:
І група - сцена посвячення в рицарі;
ІІ група – куртуазний етикет рицарського служіння дамі;
ІІІ група – нестримна фантазія;
IV група – надмірна пишномовність у рицарських романах.
3.Робота з підручником. Доведіть, що автор піддає комічному наслідуванню жанр лицарського роману. Знайдіть у підручнику і зачитайте цитати з роману, в яких автор говорить про рицарські романи та їх вплив на героя.
( …гідальго той гулящого часу – тобто замалим не цілий рік – водно читав рицарські романи з таким запалом і захватом, що майже зовсім занедбав не лише своє полювання, а й усяке господарювання. І так він до того прилюбився та присмоктався, що не один морг орної землі продав, аби книжок рицарських до читання собі накупити…І так наш гідальго в те читання кинувся, що знай читав, як день так і ніч, од рання до смеркання. А од смеркання знов до рання… Його уява переповнилася різними химерами, вичитаними з тих книжок: чарами та чварами, битвами та боями, викликами та ранами, зітханнями та коханнями, розлуками та муками і всякими такими штуками.»
4. Портретна характеристика Дон Кіхота.
Знайти опис зовнішності головного героя, опис його бойових обладунків.
(«… вичистив прапрадідну збрую, що вже бозна відколи занедбана в кутку валялася і добре іржею та цвіллю взялася. Вичистив, вилагодив ,як міг, аж бачить – щерб у ній великий, заборола бракує, є самий-но шишак. Однак же хитро зумів тому лихові зарадити: вирізав з картону такий ніби начілок, примостив його до шишака – от тобі й шолом зубовний. Щоправда, як здобув меча, щоб перевірити чи кріпкий той шолом, чи витримає в разі чого удар, та рубонув раз і вдруге, то одним махом знівечив усе. Над чим цілий тиждень морочився. А що легкість, із якою шолом на шмаття обернувся, була йому не до смаку, він вирішив забезпечити себе перед таким випадком і переробив його, вправивши всередину кілька залізних обручників. Він залишився задоволений тією міцнотою, хоч і не хотів її більше на пробу ставити, і вважав, що має тепер доброго шолома»)
Кінь Дон Кіхота .
( «Тоді огледів свою шкапу і , хоч вона була… сама шкура та кості, визнав, що не Александрів Буцефал, ані Сідів Баб’єка його коневі не рівня.»
4. Робота з ілюстраціями до роману.
А тепер зверніть увагу на ілюстрації до твору.
- Які з ілюстрацій відповідають вашим уявленням про рицаря?
- Порівняйте описи в романі зброї та коня Дон Кіхота зі своїми уявленнями про рицарство.
Висновок. Найбільше трагічну сутність Дон Кіхота висвітлив художник Сава Бродський в своєму циклі ілюстрацій до роману, опублікованих у 1976 році. В цьому образі художник спробував побачити пронесений його творцем хрест мук, сумнівів і страждань для того, щоб розповісти людям про істинні цінності життя. Бродський говорив, що художник «… повинен промити цю книгу в своєму серці , як золотоносний пісок», щоб взятися за розпис донкіхотської теми. І знущання над героєм, його самотність - цілком переконливі у роботах митця.
5. Евристична бесіда за запитаннями.
- Які сторінки роману викликали у вас сміх? Коротко перекажіть їх.
- В яких епізодах ви співчуваєте головному герою?
- Заради чого вершить свої рицарські подвиги Дон Кіхот?
( заради блага інших, в ім’я справедливості і добра, проти жорстокості)
- У чому , на вашу думку, полягає трагізм головного героя?
( Трагізм героя у тому, що життя, виплекане рицарськими романами не є таким , яким є справжнє життя. Те, що чинить наш герой викликає сміх у оточуючих, бо реальне життя зовсім інше. Через те над ним всі насміхаються. Вважають диваком, божевільним.)
- Як автор відноситься до свого героя?
( Над витівками героя автор сміється разом з нами. Але в цьому сміхові є розуміння і співчуття до людини, яка самотужки бореться зі злом і брехнею, сподіваючись повернути добро і справедливість. Автор доводить, що божевільний не Дон Кіхот, а жорстокий світ.
- У яких епізодах роману ми бачимо зіткнення пародійного й реального?
( Посвята в рицарі, зовнішність Дон Кіхота, взаємини та діалоги Санчо Панса та Дон Кіхота, боротьба з вітряками…)
Висновок.Образ Дон Кіхота трагікомічний.
6. Тлумачення слова «трагікомічний»
Трагікомічний – взаємопроникнення комічного в трагічне; сплав трагічного і комічного.
7. Метод «Мікрофон».
- Чи згідні ви з тим, що роман Сервантеса «Дон Кіхот» - трагікомічний? Чому?
Слово учителя.
Сучасники Сервантеса були переконані, що він написав цей твір для того, щоб висміяти рицарські романи і назавжди відбити у своїх земляків бажання їх читати. Автор виступив не стільки проти рицарських романів як таких, стільки проти бездарних письменників, проти масового читання, яке заполонило в 16 столітті іспанський книжковий ринок.
Але хоча роман , розпочатий як пародія на рицарські романи. Він переростає в трагікомічний епос іспанського життя . Дія перенесена у сучасну автору Іспанію. Вчинки героя викликають у читача сміх. Але сміх з гіркотою: Дон Кіхот щиро хоче допомагати людям, але його допомога тільки шкодить їм в умовах ницої дійсності.
ІІІ. Підсумок уроку.
1. Підсумкова бесіда.
- Чи вдалося вам знайти відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку?
- Чи можемо ми сказати, що роман Сервантеса є тільки пародією на рицарські романи?( ні, він ще є пародією на тогочасне життя Іспанії)
- Чому роман «Дон Кіхот» можна вважати трагікомічним епосом іспанського життя?
(Можна. Адже життя тогочасного іспанського королівства нагадувало недолугі дії героя роману. На фоні злиднів і занепаду країна продовжувала називати себе величною і могутньою. А дії іспанського уряду нагадували дії лицаря, який боровся з вітряками. Ідеї гуманізму були лише мрією, яка поширювалася серед народу, і яку піднімали поодинокі Дон Кіхоти)
2. Перевірка рівня засвоєння вивченого матеріалу.
Міні – тест.
1. З якою метою Сервантес написав перші розділи роману «Дон Кіхот»:
А) висміяти рицарські романи;
Б) продовжити традиції рицарського роману в європейській літературі;
В) написати трагікомічний епос іспанського життя. (А)
2. Яка центральна проблема роману «Дон Кіхот»:
А) прагнення до перемоги над пристрастями;
Б) конфлікт між ідеалом і дійсністю;
В)ствердження ідеї права людини на щастя;
Г) висміювання лицарства. (Б)
3. Який характер роману «Дон Кіхот»:
А) трагічний;
Б) комічний;
В) трагікомічний;
Г) драматичний. (В)
4. До якого різновиду належить роман «Дон Кіхот»:
А) рицарський роман;
Б) пародія на рицарський роман;
В) гумористичний роман. (В)
5. Що таке рицарський роман:
А) твір, у якому відкривається сутність рицарського кодексу честі;
Б) твір, у якому оспівуються хрестові походи;
В) романи «артурівського» циклу;
Г) жанр середньовічної літератури, в якому зображуються рицарі та їхні подвиги. (Г)
6. Звідки Дон Кіхот дізнався про рицарів:
А) з героїчних епосів;
Б) з рицарських романів;
В) з історичних хронік. (Б)
3. Слово вчителя.
Сервантес не ставив собі за мету поглумитися над рицарським романом. Він бачив в образах рицарів високі якості. Та, знаючи дійсність, розумів, що вона не сумісна з рицарським благородством і честю. Адже він сам страждав у житті не через жорстокість, підлість чи підступність, а через свою цілеспрямованість, чесність, талановитість. Полон, тюрма, бідність. Ці випробування випали на долю одного з найбільш талановитіших письменників людства. Доля і справді не завжди проводить межу між трагічним і комічним.
IV. Оцінювання робіт. Домашнє завдання.
Підібрати цитатний матеріал для характеристики головного героя, пояснити походження імені героя роману.