Роман «Дон Кіхот» - пародія на лицарські романи

  • Друк

Тема уроку.

Роман «Дон Кіхот» - пародія на лицарські романи.

Мета:        

- освітня: довести, що роман «Дон Кіхот» є трагікомічним

                       епосом іспанського життя; вчити вдумливому читанню твору;

- розвиваюча: розвивати навички аналізу літературного твору,

                         навички компоративного аналізу;

- виховна: виховувати повагу до душевного благородства та

                      наївної простоти головного героя роману.

Обладнання: ілюстрації до роману М.Сервантеса «Дон Кіхот», ілюстрації до роману художника С. Бродського, міні – тест.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку.

Епіграф:

Ти, Дон Кіхоте, може біснуватий?

Що в тебе є? Печаль і далина .

Тобі не досить – просто існувати?

Ти хочеш побороти чаклуна?

Ліна Костенко.

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя. Сьогодні ми з вами продовжуємо знайомство із творчістю видатного іспанського письменника М.С.де Сааведри, який написав роман «Дон Кіхот». З окремими фактами з життя письменника ви ознайомлені і тому зараз ми проведемо гру «Значущі моменти життя Сервантеса». На дошці вказані роки, взяті з біографії автора. Ваше завдання – згадати основні події з життя Сервантеса, які відбулися в ці роки.

1547 – ;   1557 -   ;   1571 - ;   1580 -   ;1605 - ; 1615 -;

 

ІІ. Основний зміст уроку.

 

1. Слово вчителя про створення роману.

Отже, в 1605 році вийшла друком перша частина роману «Дон Кіхот», яка мала шалений успіх серед читачів не тільки в Іспанії, але й в інших країнах Західної Європи. Задум написати твір виник у той час, коли Сервантес перебував у в’язниці. До Сервантеса надходили листи з проханням написати продовження пригод хитромудрого гідальго з Ламанчі. Тому вже в 1615 р. виходить друга частина роману. Це був своєрідний виклик письменника на те, що хтось продовжив опис пригод Дон Кіхота, запозичивши сюжет у Сервантеса. Крім того, сторінки роману Алонсо Фернандеса де Авільянеди (який зробив це запозичення) були пересипані численними нападами на справжнього автора роману. Атмосфера, яка панувала в Іспанії за часів Сервантеса змушувала людей шукати опору в мрії, в героїчному минулому. Рицарські романи дозволяли читачеві забути про ницу дійсність, згадати про гордий іспанський дух. Тому рицарські романи були надзвичайно популярними в цій країні. Та з часом цей жанр роману виродився. Сам же письменник у передмові до першої частини називає книгу «суцільним запереченням рицарських романів».

Увага! Проблема! Чи тільки в запереченні сутність роману?

«Дон Кіхот» - це є своєрідна пародія на рицарські романи, це - роман-сатира. А що таке рицарський роман?

2. Словникова робота.

Рицарський роман – один із основних жанрів середньовічної куртуазної літератури, в якому головний герой благородний, відважний, здійснює подвиги заради слави і возвеличення коханої.

Роман-сатира – твір, у якому висміюються суспільні вади за допомогою художніх засобів.

Пародія – це комічне наслідування.

- Робота в групах:

Завдання: довести, що в романі комічного наслідування зазнають:

І група - сцена посвячення в рицарі;

ІІ група – куртуазний етикет рицарського служіння дамі;

ІІІ група – нестримна фантазія;

IV група – надмірна пишномовність у рицарських романах.

 

3.Робота з підручником. Доведіть, що автор піддає комічному наслідуванню жанр лицарського роману. Знайдіть у підручнику і зачитайте цитати з роману, в яких автор говорить про рицарські романи та їх вплив на героя.

( …гідальго той гулящого часу – тобто замалим не цілий рік – водно читав рицарські романи з таким запалом і захватом, що майже зовсім занедбав не лише своє полювання, а й усяке господарювання. І так він до того прилюбився та присмоктався, що не один морг орної землі продав, аби книжок рицарських до читання собі накупити…І так наш гідальго в те читання кинувся, що знай читав, як день так і ніч, од рання до смеркання. А од смеркання знов до рання… Його уява переповнилася різними химерами, вичитаними з тих книжок: чарами та чварами, битвами та боями, викликами та ранами, зітханнями та коханнями, розлуками та муками і всякими такими штуками.»

4. Портретна характеристика Дон Кіхота.

Знайти опис зовнішності головного героя, опис його бойових обладунків.

(«… вичистив прапрадідну збрую, що вже бозна відколи занедбана в кутку валялася і добре іржею та цвіллю взялася. Вичистив, вилагодив ,як міг, аж бачить – щерб у ній великий, заборола бракує, є самий-но шишак. Однак же хитро зумів тому лихові зарадити: вирізав з картону такий ніби начілок, примостив його до шишака – от тобі й шолом зубовний. Щоправда, як здобув меча, щоб перевірити чи кріпкий той шолом, чи витримає в разі чого удар, та рубонув раз і вдруге, то одним махом знівечив усе. Над чим цілий тиждень морочився. А що легкість, із якою шолом на шмаття обернувся, була йому не до смаку, він вирішив забезпечити себе перед таким випадком і переробив його, вправивши всередину кілька залізних обручників. Він залишився задоволений тією міцнотою, хоч і не хотів її більше на пробу ставити, і вважав, що має тепер доброго шолома»)

Кінь Дон Кіхота .

( «Тоді огледів свою шкапу і , хоч вона була… сама шкура та кості, визнав, що не Александрів Буцефал, ані Сідів Баб’єка його коневі не рівня.»

4. Робота з ілюстраціями до роману.

А тепер зверніть увагу на ілюстрації до твору.

- Які з ілюстрацій відповідають вашим уявленням про рицаря?

- Порівняйте описи в романі зброї та коня Дон Кіхота зі своїми уявленнями про рицарство.

Висновок. Найбільше трагічну сутність Дон Кіхота висвітлив художник Сава Бродський в своєму циклі ілюстрацій до роману, опублікованих у 1976 році. В цьому образі художник спробував побачити пронесений його творцем хрест мук, сумнівів і страждань для того, щоб розповісти людям про істинні цінності життя. Бродський говорив, що художник «… повинен промити цю книгу в своєму серці , як золотоносний пісок», щоб взятися за розпис донкіхотської теми. І знущання над героєм, його самотність - цілком переконливі у роботах митця.

5. Евристична бесіда за запитаннями.

- Які сторінки роману викликали у вас сміх? Коротко перекажіть їх.

- В яких епізодах ви співчуваєте головному герою?

- Заради чого вершить свої рицарські подвиги Дон Кіхот?

( заради блага інших, в ім’я справедливості і добра, проти жорстокості)

- У чому , на вашу думку, полягає трагізм головного героя?

( Трагізм героя у тому, що життя, виплекане рицарськими романами не є таким , яким є справжнє життя. Те, що чинить наш герой викликає сміх у оточуючих, бо реальне життя зовсім інше. Через те над ним всі насміхаються. Вважають диваком, божевільним.)

- Як автор відноситься до свого героя?

( Над витівками героя автор сміється разом з нами. Але в цьому сміхові є розуміння і співчуття до людини, яка самотужки бореться зі злом і брехнею, сподіваючись повернути добро і справедливість. Автор доводить, що божевільний не Дон Кіхот, а жорстокий світ.

- У яких епізодах роману ми бачимо зіткнення пародійного й реального?

( Посвята в рицарі, зовнішність Дон Кіхота, взаємини та діалоги Санчо Панса та Дон Кіхота, боротьба з вітряками…)

Висновок.Образ Дон Кіхота трагікомічний.

6. Тлумачення слова «трагікомічний»

Трагікомічний – взаємопроникнення комічного в трагічне; сплав трагічного і комічного.

7. Метод «Мікрофон».

- Чи згідні ви з тим, що роман Сервантеса «Дон Кіхот» - трагікомічний? Чому?

Слово учителя.

Сучасники Сервантеса були переконані, що він написав цей твір для того, щоб висміяти рицарські романи і назавжди відбити у своїх земляків бажання їх читати. Автор виступив не стільки проти рицарських романів як таких, стільки проти бездарних письменників, проти масового читання, яке заполонило в 16 столітті іспанський книжковий ринок.

Але хоча роман , розпочатий як пародія на рицарські романи. Він переростає в трагікомічний епос іспанського життя . Дія перенесена у сучасну автору Іспанію. Вчинки героя викликають у читача сміх. Але сміх з гіркотою: Дон Кіхот щиро хоче допомагати людям, але його допомога тільки шкодить їм в умовах ницої дійсності.

ІІІ. Підсумок уроку.

1. Підсумкова бесіда.

- Чи вдалося вам знайти відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку?

- Чи можемо ми сказати, що роман Сервантеса є тільки пародією на рицарські романи?( ні, він ще є пародією на тогочасне життя Іспанії)

- Чому роман «Дон Кіхот» можна вважати трагікомічним епосом іспанського життя?

(Можна. Адже життя тогочасного іспанського королівства нагадувало недолугі дії героя роману. На фоні злиднів і занепаду країна продовжувала називати себе величною і могутньою. А дії іспанського уряду нагадували дії лицаря, який боровся з вітряками. Ідеї гуманізму були лише мрією, яка поширювалася серед народу, і яку піднімали поодинокі Дон Кіхоти)

2. Перевірка рівня засвоєння вивченого матеріалу.

Міні – тест.

1. З якою метою Сервантес написав перші розділи роману «Дон Кіхот»:

А) висміяти рицарські романи;

Б) продовжити традиції рицарського роману в європейській літературі;

В) написати трагікомічний епос іспанського життя.   (А)

2. Яка центральна проблема роману «Дон Кіхот»:

А) прагнення до перемоги над пристрастями;

Б) конфлікт між ідеалом і дійсністю;

В)ствердження ідеї права людини на щастя;

Г) висміювання лицарства.   (Б)

3. Який характер роману «Дон Кіхот»:

А) трагічний;

Б) комічний;

В) трагікомічний;

Г) драматичний.       (В)

4. До якого різновиду належить роман «Дон Кіхот»:

А) рицарський роман;

Б) пародія на рицарський роман;

В) гумористичний роман.         (В)

5. Що таке рицарський роман:

А) твір, у якому відкривається сутність рицарського кодексу честі;

Б) твір, у якому оспівуються хрестові походи;

В) романи «артурівського» циклу;

Г) жанр середньовічної літератури, в якому зображуються рицарі та їхні подвиги.   (Г)

6. Звідки Дон Кіхот дізнався про рицарів:

А) з героїчних епосів;

Б) з рицарських романів;

В) з історичних хронік.         (Б)

3. Слово вчителя.

Сервантес не ставив собі за мету поглумитися над рицарським романом. Він бачив в образах рицарів високі якості. Та, знаючи дійсність, розумів, що вона не сумісна з рицарським благородством і честю. Адже він сам страждав у житті не через жорстокість, підлість чи підступність, а через свою цілеспрямованість, чесність, талановитість. Полон, тюрма, бідність. Ці випробування випали на долю одного з найбільш талановитіших письменників людства. Доля і справді не завжди проводить межу між трагічним і комічним.

IV. Оцінювання робіт. Домашнє завдання.

Підібрати цитатний матеріал для характеристики головного героя, пояснити походження імені героя роману.