Вересневий трунок

  • Друк

Уславлення подвигу у  непримиренній боротьбі з

іноземними загарбниками  у баладі  Р.Л. Стівенсона   « Вересовий трунок»

Епіграф до уроку:

« Людину можна знищити ,

але здолати її неможливо»

Е.Хемінгуей.

Мета :

- висвітлити основні факти біографії Стівенсона, показати особливості його світогляду і творчого методу; проаналізувати ідейний зміст та композицію балади;

- розвивати навички аналізу тексту, виразного читання;

- виховувати любов до рідної землі, прагнення до свободи, почуття внутрішньої незалежності.

Тип уроку: урок-дослідження.

Методи і форми роботи: інтерв’ювання, презентація, словникова робота, дослідницька робота, евристична бесіда.

Обладнання: портрет Стівенсона, виставка книг письменника, мультимедіа, таблиця.

Хід уроку.

І. Організація класу до уроку.

( психологічна взаємодія вчителя і класу)

ІІ. Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу.

Символом нашого уроку сьогодні стане верес. Чи може хтось з вас знає, що собою представляє верес? ( відповіді учнів)

Ця рослинка має дрібні червоні квіточки і дуже приємний запах. Про верес складено багато легенд. Із вересу люди навчилися виготовляти напій, який ще називають медом або трунком. (виступ заздалегідь підготовленого учня «Легенда про верес»)

З однією з них нас познайомить Христина, яка мала випереджальне завдання.

(переказ легенди про верес)

Цьому чарівному напою і присвячує англійський поет і письменник Р.Л. Стівенсон патріотичну баладу «Вересовий трунок».

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

  1. Запис теми та мети уроку в зошити.

Увага ! Проблема! Символом чого виступає у баладі вересовий трунок?.

2. Слово вчителя і презентація портрета письменника.

Р.Л. Стівенсон – видатний шотландський поет і письменник-романтик.

Він говорив « Романтику нічим дихати у нашому світі… Він шукає свіже повітря за допомогою своєї уяви.» Сам поет завжди прагнув у світ, який відрізнявся від буденності, у світ подорожей і пригод, він був романтиком удачі, вільного життя , далеких мандрівок.

Погляньте на портрет письменника. Його ім’я відоме вам з менших класів. З яким твором Стівенсона ви вже знайомі?

(відповіді учнів)

Роман «Острів скарбів», героєм якого є Джім Гоккінс та його друзі, а також пірат Джон Сільвер. Усі вони вирушили на пошуки скарбів капітана Флінта)

Річард Олдінгтон писав про нього: « Більшості чоловіків не подобалася зовнішність Стівенсона і його манера одягатися. Він був дуже худим , довгов’язим юнаком, який дуже соромився з будь-якого приводу. Але жінки знаходили в ньому стрункого й витонченого чоловіка з « колоритною зовнішністю». Так хто ж ви , пане Стівенсон? Слово надаю представникам творчої групи, які є сьогодні моїми помічниками на уроці.

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок

1. Звіт творчої групи учнів, які мали випереджаюче завдання: дослідити життєвий і творчий шлях письменника.

Наша творча група працювала над дослідженням життєвого і творчого шляху письменника і свою розповідь про автора вирішили розпочати з маленької пресконференції з самим письменником. Можливо у вас є якісь запитання до нього? Стівенсон перед вами.

1. Інтерв’ю з письменником.

- Пане Стівенсоне, де і коли ви народилися?

- Ким були ваші батьки?

- Ви захоплювалися літературою з дитинства?

- Ваші захоплення?

- Яка країна вам найбільше подобається?

- Ви були щасливі?

- Якими є погляди письменника Стівенсона?

- Дякуємо вам за цікаву розповідь.

Другий учень.   Останні роки Стівенсон прожив на острові Самоа в Тихому океані. Тут він багато працював, ходив у гості, вчився танцювати , плавав на човні, сам складав молитви для місцевих жителів. Мешканці Самоа називали його Великим Розповідачем (Туситала). 13 листопада 1894 року він відсвяткував своє день народження, а 3 грудня помер від крововиливу в мозок. За словами лікарів його здолала перевтома. Слід згадати про те, що за кілька років до смерті у нього перестала рухатися права рука, однак він все ж таки продовжував писати. Поховали його на вершині гори Веа, поряд з дружиною Фенні. Це був своєрідний епілог їхньому коханню, яке вони пронесли через усе життя.

3 учень. Перу Стівенсона належать знамениті пригодницькі романи «Острів скарбів», «Викрадений», «Чорна стріла», «Володар Баллантре». З дитинства і до самої смерті він писав вірші. Серед найвідоміших поетичних збірок – «Дитячий квітник віршів», «Підлісок», «Балади», «Пісні мандрівок». Остання збірка була надрукована після смерті письменника.

Стівенсон завжди цікавився усною народною творчістю, збирав легенди. Особливо його цікавив жанр балади. Письменник вивчав традиційну побудову шотландських балад, їх стилістичні особливості. Своїм учителем вважав Р. Бернса, хоча вивчав творчість Ф. Війона. Балади Стівенсона створені на основі старовинних легенд, оброблених в дусі часу письменника. Це давало змогу автору проголосити ідеї, актуальні для його сучасників.

4 учень. Історія створення балади Стівенсона «Вересовий трунок».

Пікти – найдавніший із народів, який населяв Шотландію. Вперше про них

згадується у 297 р. н. е. Римляни називали їх «розмальовані». Вчені стверджують, що вони розмальовували свої тіла перед битвою. Пікти боролися проти різних ворогів, іноді програвали, але вперто боролися за свої землі. В середині ІХ ст. їх підкорили войовничі скотти. Вони хотіли володіти не тільки землями й життям піктів, а й прагнули привласнити всі їхні секрети , позбавити волелюбного духу. Пізніше племена піктів злилися з кельтськими племенами скоттів. Слово “Scotland” в перекладі означає «земля скоттів». Кельти славилися в Європі своїм вмінням виготовляти чарівні напої. Стівенсон використав народну легенду про напій з вересу, який повертав силу, енергію, бадьорість духу і давав силу воїнам-піктам.

Слово вчителя.

Шотландія – «земля скоттів», яку так любив Р.Л.Стівенсон! Що ви знаєте про сучасну Шотландію?

(Шотландія входить до складу Великобританії. Вона славиться своїми озерами, зеленими лугами.)

  1. 1.Презентація слайдів про Шотландію.
  1. 2.Виразне читання балади вчителем.

- Повторення по теорії літератури ( загальні відомості про особливості літературної балади).

- Ми кажемо , що твір Стівенсона є баладою. Скажіть мені, що таке балада? Балада – це жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового змісту з драматичним сюжетом.

- Які ознаки літературної балади ми знаходимо у творі?

У баладі напружений, динамічний сюжет, зображено трагічну подію, містить історико-героїчний зміст.

  1. 3.Словникова робота.

Вересовий трунок –

Пікти – напій з вересу;

Бровар – пивовар;

Васал – підлегла, залежна особа;

Нурт – вир, омут.

  1. 4.Евристична бесіда за прочитаним.

- Назвіть героїв балади.

- Кого з героїв балади слід вважати головними?

- Охарактеризуйте образи короля і батька , посилаючись на текст.

(використати прийом «Охарактеризуй героя». Повішати малюнки короля і батька, навкруг клеїти слова-характеристику

Король – можновладець похмурий. Гнав їх, наче ланей, сіяв смерть і жах, мчав по тілах спогорда, тобто він жорстокий, гордовитий . загарбник.

Батько – маленький, але сміливий, з тоненьким голосом , рішучий, дбає про сина, мудрий, непідкупний, справжній патріот )

- Як ви думаєте , чому автор не називає імен героїв?( автор використовує прийом типізації персонажів. Батько і син є уособленням всього народу)

- Визначте сюжет балади . Який він?

- Як на вашу думку, чи правильним було рішення батька? Чи може у нього був якийсь інший вихід?

Висновок. Навряд чи. Бо пікти волелюбний народ і бути невільником чи слугою короля для них означає зганьбити себе.

  1. 5.Виразне читання балади учнями.
  1. 6.Ідейно-художній аналіз тексту.

- Робота в групах:

     І група - антитеза в баладі. Пригадайте визначення антитези. Чи можна стверджувати , що баладу побудовано на антитезі? Наведіть приклади з тексту.

   Антитеза – засіб створення художнього образу , який ґрунтується на протиставленні.

   У баладі Стівенсона є такі приклади антитези:

- щасливе життя піктів – нещастя , яке приніс шотландський король;

- краса природи, гори , на яких росте верес - могили піктів;

- прийшло літо, все цвіте, радіє настрій у короля похмурий;

- король має владу – пікти безправні;- сила духу піктів – безсилля короля.

Висновок. Антитеза прослідковується впродовж всієї балади.

ІІ група – визначити композицію балади.

Композиція – це будова твору. Вона складається з зачину, зав’язки,.

розвитку дії, кульмінації та розв’язки.

Зачин у творі – оспівування характеру та звичаїв піктів.

Зав’язка – захоплення землі піктів загарбниками та їх знищення.

Розвиток дії – король прагне дізнатися про таїну виготовлення вересового напою, полон батька і сина, рішення батька видати секрет в обмін на смерть сина.

Кульмінація – батько відмовляється розкривати таємницю.

Розв’язки немає, ми не знаємо , що може статися з батьком, але пікти – народ вільний і жити в неволі для них смерть.

ІІІ група – фольклорні елементи у творі.

Поясніть чому автор змінив трохи легенду, а саме її заключну частину, і які фольклорні елементи використовує у своїй баладі?

В основі балади лежить народна легенда;

- в основі сюжету – одна подія – загарбання землі піктів шотландським королем;

- наявність діалогів – між королем і старим піктом;

- трагізм балади – немає вибору між життям і смертю, бо неволя – це не життя, вихід один – смерть;

- використовуються постійні епітети – «червоний верес», «білий світ», «мова дзвінка», «дужий вояк», «можновладець похмурий», «малі броварі»;

-порівняння – «трунок за мед солодший», «гнав, неначе ланей», «в могилах, немов дитячих»;

-метафори – «мчав по тілах спогорда», «мова лилася дзвінка», «честь продавати»;

- символи – верес не просто квітка, він є свідком подій, що відбуваються;він вкриває тіла померлих на горбах і стає символом любові до землі, життя , свободи, символом пролитої крові трагізм долі героїв.

Ось і рішення проблемного питання поставленого на початку уроку.

Слово вчителя. Символічним є також образ вересового напою. В англійському варіанті є такі слова.

From the bonny bells of heather

They brewed a drink long-syne,

Was sweeter far than honey,

Was stronger far than wine.

They brewed it and they drank it

For days and days together

                                                 Із вересових квітів

                                                 Варили цей напій

                                                 Він був за мед солодший

                                                Більш за вино - міцний

                                                 Його варили разом

                                                 Й пили його разом з дня в день

Стівенсон підкреслює, що напій є символом духовної єдності піктів, уособленням їх національної традиції. А тепер я хочу звернути вашу увагу на епіграф нашого уроку. Ось вам завдання.

Творче завдання. Подумайте і скажіть: чи міг би старий пікт своєму синові сказати слова, які винесені в епіграф?

Чи отримав радість від перемоги король?( прийом «мікрофон»)

IV.Узагальнення вивченого матеріалу. Підбиття підсумків.

  1. Слово вчителя.

Робота в парі.

Зорова вправа «Блискавка»

Із запропонованих слів , що виражають певні людські риси, записуєте ті , що характеризують піктів:

Патріотизм, гордість, хоробрість, зухвалість, гідність, ненависть до ворогів, упертість, наполегливість, нескореність, сила духу, лицемірство, невибагливість, жалюгідність, витримка, вміння тримати слово, боягузтво.

V.Оцінювання роботи груп і окремих груп.

VI.Домашнє завдання.

Написати міні-твір на тему «Заради чого варто жертвувати життям?»