Наголошені і ненаголошені голосні

  • Друк

Українська мова.

Тема: Наголошені та ненаголошені голосні.

Мета: Учити дітей вимовляти слова із правильним наголосом; поглиблювати уявлення про роль наголосу в лексичному значенні слова; розвивати мовлення учнів; виховувати повагу до народних традицій.

Обладнання: рушники, малюнки, словник, пісня про "Рушник"

Тип уроку: урок—подорож.

Використана література: програма для 1-2 класу, підручник, тлумачний словник, журнал "Розкажіть онуку".

План.

І.Організаційний момент.

Ми радо гостей, в своїм класі вітаєм. Щастя й здоров'я Усім вам бажаєм.

П.Актуалізація опорних знань.

1 .Ми сьогодні умовно будемо вишивати рушничок. У вас на парті є пелюсточки, листочки. Щоб рушник був яскравим, кольоровим, треба бути дуже активним на уроці. . 2. Звучить музика

Сьогодні до нас на урок завітала головна героїня казки "Червона Шапочка", яка вирішила здійснити подорож до своєї бабусі. Але важко ій доведеться йти, треба перейти кілька місточків, щоб побачити рідненьку. Червоній Шапочці потрібна ваша допомога. Треба впоратися із темою нашого уроку "Наголошенні і

 

ненаголошенні   голосні. Спостереження   за роллю наголосу в словах"

3. Чистомовка

ок-ок-ок-у нас цікавий урок ень-ень-ень-теплий сонячний день ні-ні-ні-розумні учні уть-уть-уть-відправляємося в путь.

4.Перший місточок—"Малюнковий диктант"

Визначити наголошений склад.

Календар, вулиця, портфель, черговий, олівець, заєць.

—перевірка.

5.Молодці, гарно відповідали, Червона Шапочка може переходити на наступний місточок, який називається "Словниковий" Вправа 105 (по групах)

  • 1 група-1 склад (дрова, столяр )
  • 2 група -2 склад ( шофер, дочка, старий, новий)
    • 3 група—3 склад (український, одинадцять, чотирнадцять)
  • —перевірка

Молодці, справились із завданням. Ці слова треба запам'ятати, а якщо не знаєте як правильно написати слово, то треба звернутися до орфографічного словника.

Вивчимо правило на сторінці 47.

III. Мотивація навчальної діяльності.

6. Переходимо до IIIмісточка, який називається "Впізнай слово'*. Щоб перейти цей місточок треба впізнати слово за наголосом.

...олото—...олото          с, к

...іно—...іно                 д, б

...очка—...очка.            з,   б

Молодці, швидко впорались із завданням.

 

7.Місточок "Відпочинку"

Закрийте очі і уявіть собі таку картину, що замість Червоної Шапочки ви йдете до своєї бабусі. Які емоції ви відчуєте при зустріче з бабусею?

Молодці, гарна зустріч у вас відбулася з бабусею.

8.Місточок " Пам'ять".

На цьому місточку вам доведеться вивчити веснянку і записати її по пам'яті. Скажіть, будь ласка, яке свято вчора святкували християни? А чому воно має таку назву? Як ви думаєте, яка пора року перемагає? а) прочитати веснянку.

Благослови, мати, весну закликати! Весну закликати, зиму проводжати!

-Яке перше речення за метою висловлювання? -Яке воно за інтонацією? -Чому мати виділене з обох боків? -Вивчення веснянки.

Запис по пам'яті. -перевірка (взаємоперевірка)

9.Молодці, відправляємось до наступного місточка.
Місточок "Каліграфічний"

Утворіть з даних букв слово.

РНУКШИ

( РУКИ, КУРИ, РУШНИК)

Словникова робота.

Рушник—довгастий тканий шматок тканини, для *   витирання обличчя, посуду.

 

За своїм призначенням рушники бувають:

  • утирач—для обличчя;
  • стирок—для посуду;
  • подарунковий—весільний;
  • кілковий—обвішували стіни, фото;
  • покутник—для ікон;
  • плечовий—перев'язували. Записати слово рушник /Звучить пісня про рушник/

Від сивої давнини і до наших днів, в радості і в горі рушник—невід'ємна частка нашого побуту. Без рушника, як без пісні, не обходиться народження, одруження, життя і смерть людини. Недарма казали: "Рушник—як доля, на ньому люди вишивали своє життя " IV. Узагальнення знань, умінь і навичок.

10. Переходимо до наступного місточка, який називається "Творчий"

Скласти речення з деформованого тексту. Робота з карточками.

  1. рушники, гарні, Моя, бабуся, вишиває. (Моя бабуся вишиває гарні рушники.)
  2. 2.вишивали, чорними, і, червоними, нитками, Рушники. (Рушники вишивали червоними і чорними

нитками.)

  1. 3.квіти, птахи, На, вишивали, рушниках . (На рушниках вишивали квіти, птахи. )
  2. 4.в, чарівну, силу, рушника, Люди, вірять. (Люди вірять в чарівну силу рушника )
  3. 5.людину, все, життя, супроводжує, Рушник. (Рушник супроводжує людину все життя.)
  1. 6.висить, на видному, місці, Рушник, в кімнаті. (Рушник висить в кімнаті на видному місці.)
  2. 7.у, віршах, оспіваний, Рушник, і, піснях. (Рушник оспіваний у віршах і піснях.)

 

8.не, обходиться, Без, рушника,   жодне, свято.

(Без рушника не обходиться жодне свято.)

9.символ, народу, українського, Рушник— .

(Рушник—символ українського народу.)

  1. 10.нашого, побуту, є, невід'ємною, часткою, Рушник. (Рушник є невід'ємною часткою нашого побуту.)
  2. 11.у, візерунках, його, Сила, рушника. (Сила рушника у його візерунках.)

12.візерунки, вміє, читати, на, рушниках, Моя, бабуся.
(Моя бабуся вміє читати візерунки на рушниках.)

-( взаємоперевірка)

Записати речення (біля дошки). Знайти головні члени речення.

Моя бабуся вишиває гарні рушники.

Молодці, із цим завданням впоралися. 11.Ось і наблизилась Червона Шапочка до хатини своєї бабусі. Але ж є ще один місточок під назвою "Рушничок". А зараз погляньте на ці рушники. Які вони всі різні, чудові. Наше око милується ними. Але найпопулярнішими в Україні були рушники вишиті червоними і чорними нитками. Це національний звичай. Старі люди кажуть, що горе з радістю переплітаються. Так і сучасний поет Дмитро Павличко вважає "Два кольори мої, два кольори"

(звучить музика)

Вправа 109. -Прочитайте мовчки. -Хто хоче краще прочитати? -Для чого використовуються вишиті рушники?

* Ось Червона Шапочка і дійшла до своєї бабусі. Вона заглянула у віконечко і подумала... -Як ви гадаєте, що вона подумала? (Роз'єднайте слова і прочитайте речення) МОЯБАБУСЯНАЙКРАЩАВСВІТІ.

Дорогі дітки, запрошую вас на гостини до бабусі Ганнусі.

 

У.Шдсумок уроку.

-Що вам найбільше сподобалось на цьому уроці?

-Викладіть пелюстки і листочки, полічіть їх. Завтра, на уроці праці, ми наклеїмо їх на наше полотно і отримаємо рушничок.

VI. Домашнє завдання.

-Вправа 110 ( диференційовано).

-Скласти два речення про рушник, виділити головні члени речення.

1