Конспект заняття в старшій групі

  • Друк

Заняття з розвитку мовлення.Старша група.

Тема:«Осінні явища в природі»

Мета:Закріпити знання про осінні явища, удосконалювати уміння складати описові розповіді за картиною; сприяти  розвитку пояснювального мовлення; стимулювати вживання повних речень.

Розвивати пізнавальний інтерес дітей, прагнення до активного пізнання природи; формувати вміння логічно мислити.

Виховувати вміння активно співпрацювати одне з одним і вихователем.

Матеріали: Картина осіннього пейзажу; листочки; чарівний мішечок;

Обладнання: сюжетні картинки, картки до гри « Склади речення за схемою» мішечок, наповнення мішечка( горіхи, жолуді, каштани, насіння гарбуза, шишки, іграшки маленькі) листочки

Хід заняття:

I.Організаційний момент

Гра “Чарівний мішечок”

Дидактична гра «Осінь на дотик»

Мета: закріплювати вміння дітей називати природні матеріали, їх колір, розмір; сприяти  розвитку пояснювального мовлення; розвивати уміння відрізняти природний матеріал від штучного; розвивати мовлення, зорову пам'ять та увагу дітей.

Матеріали:

1.Мішечок;

2.Наповнення для мішечку (горіхи, жолуді, шишки, каштани, гарбузове насіння і т.д.) та маленькі іграшки (ластик, пластмасові літери, маленькі іграшки, м’ячик).

Хід гри:

Вихователь пропонує дітям по черзі витягти з «чарівного мішечка» предмет,  не називаючи його, описати (за формою, за дотиком(колюче, гладке, жорстке і т.д), всі інші діти повині відгадати що це.

Ускладнення: Вихователь може запропонувати, не дивлячись у мішечок, знайти те, що він скаже. По черзі грають усі діти.

II.Основна частина

(Вихователь відкриває  картину.  На ній зображені  дерева в осінньому  вбранні)

Вихователь. Погляньте, яка гарна картина.  Що на ній зображено? За якими ознаками ви визначили що це осінь? Я вважаю,  що ця фея-чарівниця — Зима. Якщо ви не згодні зі мною,  то доведіть, що цю картину  намалювала  саме осінь, а не зима.

(Діти описують картину, одночасно доводячи, що це осінь, називаючи її ознаки.) Потім малюють осіннє дерево

(Дерева одягли нове вбрання — жовті сукні; трава пожовкла, почала сохнути; в садах і парках зів’яли квіти; на городах достигла городина.)

Д/ гра Склади речення за схемою.

Вихователь. Як називається явище,  коли  падає  листя?  (Листопад.)

Вихователь пропонує  дітям уявити себе вітром і з різною силою подмухати на листочки,  які лежать на столах.

(Діти дмухають на листочки,  намагаючись  їх здути зі стола.)

Вихователь. А якщо  капає  вода? (Водоспад.) А якщо  падає сніг? (Снігопад.)

— Явище, коли падають зорі, називають… (зорепад).

— Але Осінь так поспішала, що не встигла домалювати  свою картину. Давайте з вами порадимося, що ще можна домалювати.  Допоможуть нам чарівні листочки…

Вихователь звертає увагу дітей на осінні листочки.

Вихователь. Ці листочки не прості, ці листочки чарівні. Осінь їх подарувала та завдання нам приготувала.

Фізкультхвилинка "Падають листя".

Вранці ми у двір йдемо - діти крокують на місці

Листя сиплються дощем - руки підняти

Під ногами шелестить - крокують на місці

Шик, розкіш, шик, шик - приставний крок вправо, вліво

І летять, летять, летять - підстрибнути сказати голосно перше слово, а потім тихіше і ще тихіше

Дидактична гра «Що буває восени?»

Мета: закріпити поняття про осінні явища, активізація словника по темі.

Обладнання: сюжетні картинки із зображенням різних пір року.

Хід гри:

На столі упереміш лежать картинки із зображенням різних сезонних явищ (йде сніг, квітучий луг, осінній ліс, шпак у шпаківні і т. д.). Дитина вибирає картинки, на яких зображені тільки осінні явища і сам або за допомогою дорослого називає їх. Приклад. Сонечко ховається за хмари. Йде дощ. Листя на деревах жовте і червоне. Птахи відлітають на південь. Тварини готують запаси на зиму. Люди надягають пальто і плащі і т. д

III.Підсумок

Вправа «Комплімент»

Діти утворюють коло, передають листочок одне одному, дарують компліменти, оцінюючи роботу товариша на занятті. Наприклад: «Ось тобі листочок, Оленко, бо ти гарно складала розповідь» і т. ін. Вихователь за потреби допомагає дітям.

Вихователь. Про яку пору року ми сьогодні розмовляли?

Яке завдання вам найбільше  сподобалося? Чому?