Мовний марафон

  • Друк

Сценарій виховного заходу у 5- Б класі: Інтелектуальна гра-конкурс «Мовний марафон».

Мета: формувати пізнавальну та пошукову активність учнів, уміння шви­дко і творчо мислити, логічність, використовувати міжпредметні зв’язки (українська мова і література, українська мова і музика, українська мова і  геогра­фія), розвивати дослідницькі риси, навчати переносити раніше вивче­ний матеріал у нову ситуацію, виховувати любов і повагу учнів до рідного слова, почуття колективності, відповідальності за спільну справу.

Обладнання: картки для оцінювання,картки з ребусами, призи.

ХІД ГРИ-КОНКУРСУ

І Організаційний етап

Учитель. Вітаємо учасників нашої інтелектуальної гри-конкурсу. Під час гри ви проходитимете різні станції з завданнями. За кожну правильну відповідь команда отримуватиме смайлик. Вкінці, за їх кількістю визначимо переможця.

Отже, ми розпочинаємо! Прошу кожну команду (3 команди) презентувати свою назву і девіз.

ІІ Основна частина

Станція «Планета антонімів»

Завдання: швидко назвати антонім до слова.

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

   Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий(низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати(сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч), товстий (тонкий).

                                     Станція «Відгадайко».

   Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок.

Завдання: відгадати загадку.

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

Загадки

  1. Який прут не можна переламати? (Ріку)
  2. Чиї літають ключі? (Журавлині)
  3. Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)
  4. На якій лаві не всидиш? (На вулканічній)
  5. З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).
  6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
  7. Що треба для обіду? (Ложка)
  8. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).
  9. З яких двох букв можна приготувати смачну їжу? (ка-ша)
  10. Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче(пе-че)
  11. Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, і зовсім не має річка? (букв О)
  12. Я спереду, я ззаду, а посередині назва породи коня. Разом буде назва країни (Я-поні-я).
  13. Назва якого птаха складається із 40 «а»? (Сорока)

Станція «Відгадай прислів’я »

Завдання: розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви слів складуть прислів`я. Час – 5 хвилин.

Оцінювання:За правильно виконане завдання команда отримує 15 балів.

Слова:степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

(Відповідь. Вперта праця все переможе)

Станція «Мовне асорті»

Завдання: кожна команда має дати якомога більше відповідей на запитання. Учитель фіксує загальну кількість правильних відповідей.

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

Запитання для команди

1. Державна мова України. (Українська)

2. З якого знаку починається діалог? (З тире)

3. Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)

4. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)

5. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)

6. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)

7. Остання буква у слові «шістдесят». («Т»)

8. Як називається казка, у якій герой співає, що від усіх втікає? («Колобок»)

9. Псевдонім Т. Шевченка. (Кобзар)

10. Що таке УНТ? (Фольклор)

11. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

12. Які букви завжди позначають 2 звуки (Ї, Щ)

13. Буква є, а звука немає. (М’який знак)

14. Скільки частин мови в українській мові? (10)

15. Що означає фразеологізм  накивати п`ятами ? (Втекти)

                                       Станція «Музичні слова»

Завдання:за 3 хвилини учасники пригадують і записують якнайбільше слів, що мають склади – назви нот (до, ре, мі, фа, соль, ля, сі).

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь. Скільки слів - стільки балів.

Наприклад: доля, помідори, передовий, доміно, фасад, сіре.

                                         Станція «Зайве слово»

Завдання: щоб піднятися на Тарасову гору, усуньте «перешкоди». Уставте, де потрібно знак м’якшення чи апостроф і підкресліть зайве слово.

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

а) очеретин..ці, вишен..ці, нічен..ці

б) тон..ший, жен..шень, мен..ший

в) бат..ко, приз..ба, бриз..кати

г) юніс..ть, смієт..ся, умивают..ся

д) цв..ях, св..ято, черв..як

е) цар.., учотир..ох, кобзар..

є) мавп..ячий, арф..яр, об..їзд.

Ключ. У кожному зайвому слові підкресліть другу від початку літеру і ви прочитаєте назву Тарасової гори.

(Відповідь. Чернеча)

                                     Станція «Задача жарт»

Завдання:як правильно поставити розділові знаки, щоби вірш мав зміст?

Оцінювання: 1 бал за кожну правильну відповідь.

Хіба таке буває?

Будинок зводять із тканини

Сорочки шиють з пластиліну

Звіряток ліплять з молока

Коктейлі роблять із зерна

Там випікають хліб з картону

Таблиці клеять із бетону

Будують дамби із пластмаси

Там посуд виробляють з м’яса

Котлети смажать із піску

Скло виплавляють із бузку

Букети роблять із малини

Варення варять із цеглини.

Станція «Числоворебус»

Завдання:команда отримує ребуси, які треба розгадати протягом 5 хвилин.

Оцінювання:Два ребуси, у яких зашифровані назви українських міста та ріки оцінюються по 5 балів. За ребус із прислів’ям команда отримує 10 балів. Усього – 20 балів.

ІІІ Підсумки

Учитель. Підбиваємо підсумки нашої гри. Ви усі дуже старалися, показали гарний результат, свої вміння, стали більш досвідченими, згуртованими. А зараз час підрахувати, в якої команди найбільше балів. (Визначається переможець, учні отримують призи).