Новела М.Хвильового

  • Друк

Новела М. Хвильового «Я (Романтика)». Проблема добра і зла в житті та в душі людини, її внутрішнього роздвоєння між гуманізмом і обовязком.

Мета: ознайомити учнів з однією з найкращих новел М. Хвильового; дослідити, як письменник розвязує проблему добра і зла в житті людини, внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обовязком; розвивати навички аналізу твору, досягти розуміння учнями світоглядних позицій автора та ствердження гуманістичних ідей твору на противагу антигуманним; виховувати найкращі моральні якості.

Обладнання: текст твору.

Теорія літератури: психологізм, новела (повторення).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація.

Слово вчителя

У грудні 1923 року М. Хвильовий читав «Я (Романтика)» у київському театрі ім. Т. Г. Шевченка, і твір, як написано в журналі «Нова громада», «справив глибоке враження на аудиторію». На думку вченого-філолога О. Білецького, «Я (Романтика)» «силою своєю не має собі аналогій в новітній прозі». Я думаю, що вас цей твір теж не залишив байдужими і спонукав до роздумів над вічними проблемами буття: що таке добро і зло, що в житті важливіше – завжди залишатися на засадах гуманізму чи бути сліпим виконавцем обовязку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Дати відповіді на питання.

1.Справжнє прізвище Миколи Григоровича:

А) Яловий       Б) Фітільов       В) Губенко   Г) Кандиба.

2. Один із ключових мотивів творчості М. Хвильового:

А) Вірності ідеалам     Б) Ночі, тьмі      В) Дороги     Г) Безвиході, пустоти.

3. Народився М. Хвильовий у:

А) м. Зіньків на Полтавщині     Б) с. Тростянець на Харківщині  

В) м. Груні на Полтавщині   Г) с. Романівці на Житомирщині.

4. Батько М. Хвильового був:

А) Управителем маєтку     Б) Лікарем     В) Священником     Г) Учителем

5. За спогадами прозаїка, українська мова в нього від…

А) Батька     Б) Матері       В) Дядька     Г) Бабусі

6. Перша поетична збірка М. Хвильового має назву:

А) «В електричний вік»         Б) «Молодість»     В) «Поезії»     Г) «Замість сонетів і октав»

7. Разом із однодумцями створив творче ядро угруповання…

А) «Гарт»       Б) «Урбіно»     В) «Танк»     Г) «Ланка»

8. З ким М. Хвильовий здійснював керівництво ВАПЛІТЕ?

А) з Г. Яковенком та О. Довженком   Б) з П. Тичиною та Ю. Яновським    

В) з О. Слісаренком та Г. Епіком       Г) з м. Яловим та О. Досвітнім

9. Літературну дискусію письменник розпочав циклом памфлетів…

А) «Україна чи Малоросія»       Б) «Думки проти течії»     В) «Камо грядеши»  

Г) Про сатану в бочці, або про грамофонів, спекулянтів та інших «просвітян».

10. Перша прозова збірка М. Хвильового:

А) «Сині етюди»     Б) «Мати»       В) «Наречений»       Г) «Редактор Карк».

11. Останній день життя М. Хвильового:

А) 13 травня 1933 р.       Б) 13 грудня 1930 р.   В) 13 січня 1928 р.    

Г) 13 березня 1931 р.

12. Могила М. Хвильового знаходиться в:

А) Києві       Б) Львові   В) Тростянці     Г) Харкові.

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Літературний помічник

Синедріон – це вищий урядовий і судовий орган у юдеїв, якому всі вони зобовязані були підкорятися. Він перебував у Єрусалимі, його рішення стосувалися всіх питань релігійного, державного і громадського життя. В умовах римського панування Синедріон був органом юдейського самоврядування з широкими повноваженнями, зокрема з правом виносити смертні вироки, проте для їх виконання потрібен був дозвіл римського правителя. У християнські часи це іронічна назва неправедного суду.

Інсургент – повстанець, учасник повстання. За традицією інсургентами називали учасників народних повстань.

Версальці – назва, яку дали учасники Паризької комуни 1871 року силам контрреволюції, що зосередилися у Версалі ( передмістя Парижа). Версальці за допомогою пруських військ у травні 1871 року вчинили криваву розправу над комунарами; перен. озвірілі, оскаженіли контрреволюціонери.

«Відправити в штаб Духоніна» - цей фразеологізм у роки громадянської війни вживали в значенні «негайно розстріляти». (Духонін – верховний головнокомандувач російською армією в листопаді – грудні 1917 року. Не визнав революції і був розстріляний за рішенням Верховного трибуналу.)

Мята – це символ очищення, дівочості, цнотливості, відвернення злих духів. У Європі набула значення смутку та горя. У народній поезії українців це поширений фольклорний символ. Часто символізує розлуку, самотність, нерозділене кохання.

Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів. Серед різновидів епічного жанру нове5ла вирізняється строгою й усталеною конструкцією. До композиційних канонів новели належать наявність строгої та згорненої композиції з яскраво вираженим композиційним осередком (переломний момент у сюжеті, кульмінаційний пункт дії, контраст чи паралелізм сюжетних мотивів і т.ін.), перевага сюжетної однолінійності, зведення до мінімуму кількості персонажів.

Персонажами новели є особистості, як правило, цілком сформовані, які потрапили в незвичайні життєві обставини. Автор у новелі концентрує увагу на змалюванні їх внутрішнього світу, переживань і настроїв. Сюжет новели простий, надзвичайно динамічний, містить у собі момент ситуаційної чи психологічної несподіванки.

Психологізм – якість художнього твору, через яку письменник передає внутрішній світ своїх персонажів.

Романтика – незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне , піднесене ставлення з боку людини;героїка, піднесення (боротьби, праці і т.ін.).

  1. 1.Робота над змістом твору

-         Як ви розумієте назву твору? (Назву слід розуміти я к людину в період героїчної боротьби й звершень.)

-         За жанром «Я (Романтика)» - психологічна новела. Що це означає? (Що основна увага в творі звертається не на події, а на свідомі чи підсвідомі порухи душі, на думки й емоції персонажа.)

-         Яка історична епоха зображена в творі? (Період громадянської війни)

-         Яку посаду займає головний персонаж?(«Главковерх чорного трибуналу комуни»)

-         Хто ще входить до трибуналу? Що ми дізнаємося про цих персонажів із думок Я?

  1. 2.Заповнити «Поняттєву таблицю»

(Це доктор Тагабат, жорсткий, з залізною волею, «холодним розумом і каменем замість серця»; дегенерат – «вірний вартовий на чатах», налаштований слухняно, швидко, акуратно виконати наказ; Андрюша – молодий хлопець із «кволою волею», призваний у чека насильно, інколи він не витримує, проситься на фронт.)

Ознаки                                                    Дійові особи
  Я Доктор Тагабат Дегенерат Андрюша
Риси характеру «нікчема в його руках (доктора Тагабата), яка віддалася на волю хижої стихії» «людина з холодним розумом і каменем замість серця», безглуздо жорстокий пяниця, безжальний убивця, має залізну волю «Вірний вартовий на чатах».«Був солдатом революції і тільки тоді йшов з поля,… коли закопували розстріляних, тобто був жорстокий, з яскраво вираженою твариною вдачею «квола воля», коли потрібно розписатися під темною постановою – «розстрілять», завжди мнеться і ставить незрозумілий хвостик
Портретні деталі «Блідий, майже мертвий із розгубленими очима, як зацькований вовк» Біла лисина; надто високий лоб; шалений цинічний регіт Дегенеративна будівля черепа;низький лоб;чорна копа розкуйовдженого волосся; приплюснутий ніс, трохи безумні очі Розгублене обличчя
Психологічний стан Роздвоєний «Я – чекіст, але я людина», знеможений Збуджений (динамічний)   Переляканий, тривожний; голос тремтячий, непевний «Невеселий комунар
Ставлення до людей, один до одного Про людей, яких приводили на суд, думає: «Обивательський хлам»; «доктор Тагабат – зла моя воля, мій безвихідний хазяїн, мій звірячий інстинкт»; дегенерат – «палач із гільйотини», «сторож моєї душі» Ненавидить людей. З Я цинічно знущається, коли той між арештованих побачив матір («Мамо»?!Ох ти, чортова кукло! Сісі захотів?»)   Діяльність членів трибуналу розцінює як «вакханалію», говорить, «що так не чесно, що так комунари не роблять», просить Я відпустити його на фронт

-         Визначте місце кожного чекіста на драбині сходження вниз, до повної деградації особи. Думку обгрунтуйте.

  1. 3.Міні-диспут

Якими моральними засадами, на вашу думку, керуватиметься суспільство, побудоване такими людьми?

  1. 4.Бесіда за змістом твору (продовження)

-         Чим Я відрізняється від інших членів «нового синедріону»?

(Якщо інші персонажі твору переважно лише діють (воюють, пють, читають та підписують вироки, розстрілюють винних і невинних), то голова трибуналу, окрім названого, найчастіше подумки намагається розібратися у своїй поведінці, у своїх поглядах, уподобаннях, зіставляє різні ситуації, припускає, робить висновки.)

-         Чи чесний він перед собою у своїх судженнях, чи не підміняє правду напівправдою, чи не обдурює сам себе?

(Із тексту твору стає зрозуміло, що безіменний чекіст вважає себе особистістю сильною, а ніяк не бандитом. «Я - чекіст, але я і людина»,- упевнений він. Та, прослідкувавши за його вчинками, доходимо висновків, що і його руки, як і руки його підлеглих, по лікті в крові. Звертає на себе увагу і той факт, що він часто моделює подумки одну й ту ж ситуацію:боїться, що заради торжества революції доведеться пожертвувати найдорожчим – матірю. Спочатку це його лякає, а далі ці думки сприймаються як належне, бо пояснюються необхідністю переконати себе в тому, що він дійсно сильна особистість. Звичайно, він розуміє, що жодної революційної потреби в цьому немає, але боїться бути висміяним тим же Тагабатом, тому й іде на злочин. Отже, і перед собою він не чесний.)

Заповнення таблиці. Якою, на вашу думку, бачиться мати Я-людині та Я-чекістові.

Мати в сприйнятті Я-людини Мати в сприйнятті Я-чекіста
Мати дала життя. Вона ніжна, добра, духовно чиста. Вона зрозуміє і розрадить, пожаліє і наснажить Справжній комунар повинен служити ідеї «загірної комуни». Це- щасливе майбутнє. А мати – учорашній день. Вона поза ходом історії, поза законом
До матері він поспішає, спустошений морально після розстрілів, щоб заспокоїти себе Визнаючи, що любить матір, признається у своїй мякотілості. Інші члени трибуналу кращі від нього, бо кожен із них, не вагаючись, розстріляв би без жодних вагань навіть рідну неньку
Її обличчя зявляється перед ним у хвилини жорстокості як докір совісті Доктор Тагабат дав клятву Гіппократа, а тепер убиває щодня десятки ні в чому не винних людей і при цьому не відчуває докорів совісті. Убити матір можна тільки раз у житті, але вчинити таке може не кожний син. Таким чином, у нього є унікальна можливість перевірити себе на твердість духу й несхибність руки
Вона – утілення образу Марії-Богородиці, мучениця і всепрощальниця, високоморальна й мякосердна Час Марії-Богородиці, мучениці й всепрощальниці, високоморальної й мякосердної, минув. Люди, носії таких якостей, для нового суспільства не мають вартості

-         Чи умотивованим є закінчення твору. Прокоментуйте його.

(Твір закінчується промовисто:голова чорного трибуналу убиває матір і, залишивши її непохованою в степу, доганяє дегенерата. Можливо, автор хоче сказати, що він це робить не лише в буквальному значенні слова, а й у переносному, тобто що головний персонаж цим нелюдським учинком перетворюється на такого ж нелюда-дегенерата в людській подобі. Персонаж убиває матір, основу життя, свою совість, а отже, і ідею, заради якої жив. Майбутнього не має як сам персонаж, так і його вимріяна «загірна комуна». Про це свідчить речення: «Я зупинився серед мертвого степу».)

-         На які думки наштовхує нас новела? До яких висновків підводить?

(Світле майбутнє не можна зводити на трупах, кривавим шляхом не прийдеш до гармонійного завтра. Слід бути сильною особистістю і вміти протистояти чужій грубій силі. Людина має вчитися відстоювати власні життєві ідеали й принципи і вміти захищати те, що їй дороге.)

-         Чому М. Хвильовий присвятив новелу творові М. Коцюбинського «Цвітові яблуні»?

М. Хвильовий присвятив новелу «Я (Романтика)» «Цвітові яблуні» М. Коцюбинського, тому що був його учнем. А ще тому, що у творі М. Коцюбинського головний персонаж також людина із роздвоєною свідомістю – письменник, який, переживаючи трагедію смерті власної дитини, одночасно відчуває й муку батьківських почуттів, і черпає з моменту смерті дитини матеріал для майбутнього твору. Він страждає, зневажає себе, але не може нічого змінити. Однак торжествує в цій трагедії творча, життєрадісна сила.

М. Хвильовий також розкриває глибини підсвідомості персонажа. Але при цьому показує, що він сам несе повну відповідальність за вчинене. Його вибір був свідомим, і злочину його пробачити не можна.)

5. Слово вчителя

У новелі М. Хвильовий аналізує одну з основних проблем часу – гуманізму й фанатизму.

«Тоді я у млості, охоплений пожаром якоїсь неможливої радості, закинув руку за шию своєї матері і притиснув її голову до своїх грудей. Потім підвів маузера і нажав спуск на скроню.»

Подібних картин можна знайти безліч як в історичних, так і в церковних книгах. Бо явище фанатизму не зявилось тільки з появою комунізму. Ще Володимир Даль дав таке визначення: «Фанатизм – це брутальне, завзяте марновірство замість віри, гноблення інакомислячих імям віри». Отже, фанатизм властивий низьким й обмеженим людям. А до чого ж може дійти країна, у якій панує фанатизм? «До дегенерації»,- відповідає проти власної волі М. Хвильовий, людина, яка надзвичайно вірила в ідеали комунізму. Але як людина чесна й безкомпромісна, він не міг про це не сказати. Проти волі письменник стає пророком для своєї держави.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Створити гроно «Проблеми новели «Я (Романтика)»

Добра і зла. Любові й ненависті. Гуманності й фанатизму. Жорстокості й милосердя. Совісті.

2. Мозковий штурм

Як у творі розвязано проблему добра і зла в житті та в душі людини між гуманізмом і обовязком?

(М. Хвильовий по-новому розкрив перед читачем споконвічну суперечку між добром і злом в житті та в душі людини, розкрив проблему внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обовязком. Стомлений син шукає спокою біля матері. «Я – чекіст, але я і людина»,- підкреслює головний персонаж. Але душа «мятежного» сина терзається між двома началами: з одного боку, Андрюша і мати, з другого – Тагабат, людина з холодним розумом і з каменем замість серця». Персонаж не бачить виходу. Саме в такі хвилини він, комунар, викликає співчуття.

Ситуація в новелі трагічна, бо персонаж сам мусить обрати добро чи зло, шлях людяності, гуманізму, усепрощення чи стежку служіння абстрактним ідеалам. Шлях його вибору дуже тяжкий, тому в центрі авторської уваги і є душа ліричного героя, її страждання, розгубленість, безпорадність.

«Я» називає себе «справжнім комунаром», водночас усвідомлюючи, що робота, яку виконує він і його трибунал – це «чорне брудне діло». Віддаючи накази на розстріл «винного і майже невинного обивательського хламу», він заспокоює себе тим, що «так треба». У своїй душі він відчуває постійну присутність «безвихідного хазяїна» - звірячого інстинкту. Часом від цього усвідомлення йому стає зовсім нестерпно, він мучиться. Але виходу не бачить. Пізніми ночами він повертається з повсякденної вакханалії крові, смертей, убивств до «самотнього домика», біля якого так тепло пахне мятою та де його чекає мати, якій він може довірити свій біль і своє сумяття, тут може дати волю «одному кінцю своєї душі», стати просто ніжним і стомленим сином.

Та криваві картини змінюють одна одну. І врешті приходить момент, коли в розколі на людину і звіра переміг звір.

Письменник підводить нас до висновку, що фанатична відданість ідеї несе тільки зло, убиває почуття справедливості, розуміння добра і правди, руйнує людську особистість, людське «я».)

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум на тему «Чим страшний фанатизм?»

VII.Підсумок. Рефлексія

-         Я зрозумів, що…

-         Страшно, коли…

-         Хочу порадити всім…