9 клас

  • Друк

Тема: Влада золота та її філософія в повісті Бальзака «Гобсек»  

Мета: розкрити «мотив влади золота» у повісті через особливості стилю                     Бальзака, вчити учнів аналізувати художній образ через призму проблемного питання уроку, розвивати вміння висловлювати та доводити власну думку, використовуючи текст твору та життєвий досвід, поглиблювати знання учнів про портрет як засіб розкриття внутрішнього світу героя; виховувати прагнення жити повнокровним життям, бачити прекрасне в кожному моменті життя.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: текст повісті, мультипрезентація, додаткові картки

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя. Хто хотів би бути багатою людиною і ніколи не мати потреби в грошах? (відповіді). Напевно, що кожен. Відомий вислів «Щастя не в грошах». Багато хто із нас доповнює «…а в їх кількості». Звичайно, краще бути багатим і здоровим, ніж бідним і хворим. « Гроші – ось головний закон світу», - так вважав герой повісті Бальзака Гобсек.

Прийом «Асоціації» (Образи, які виникають)

1.Які асоціації у вас викликає слово «гроші»? ( записують, зачитують)

Учитель: Очевидно, що гроші мають не останнє місце в шкалі життєвих цінностей людини. Гроші керують світом. Але проблема в тому, що в одних їх більше, в інших - менше. Є і такі, що мають мільярди і бояться їх утратити, тому трусяться над своїм багатством. Отже, який вплив має золото на людину? Саме про це ми з вами поговоримо на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку. Записи в зошитах.

1. Вступне слово вчителя.

Проблема влади грошей у житті людини приваблювала багатьох митців. Це і   Е. Гофман «Малюк Цахес» , М. Гоголь «Мертві душі», І. Карпенко-Карий «Скупий».

2. Евристична   бесіда,

- Як ви вважаєте, чи такі вже згубні гроші?

- У чому полягає сенс життя людини?

- Чиїми очима ми бачимо портрет Гобсека?

- Назвіть шляхи збагачення Гобсека.

3. Перегляд презентації.

- опис портрета героя;

- опис будинку героя.

-Які кольори присутні у змалюванні зовнішності героя?

4. Життєва філософія Гобсека .

Завдання : Використовуючи, схему-характеристику Гобсека та результати випереджувального завдання ( таблиця « Підтримую-Не підтримую») охарактеризуйте погляди лихваря на світ і суспільство. Які думки Гобсека ви вважаєте цікавими й актуальними?

                      Життєва філософія Гобсека

Підтримую (цитата з тексту) Не підтримую (цитата з тексту)
   

5. Чи розважалася людина-автомат? ( ходить по клієнтах, спостерігає, як вони принижуться , сидить в кафе зі своїми «колегами-лихварями», відчуває себе володарем Парижу).

6. Якщо є гроші, то їх варто витрачати. На що витрачає гроші Гобсек?

Гроші для Гобсека – пристрасть, яка переросла в маніакальну скупість.

Доведіть. ( Випадок із золотою монетою, відсутність родинних почуттів, зіпсовані речі в кімнаті після смерті, гроші, заховані в каміні).

7. Адвокат Дервіль сказав про Гобсека: « У ньому живуть дві істоти: скнара та філософ, істота підла та мисляча». Бальзак залишається чесним у зображенні свого героя. Поряд з негативними рисами письменник показує позитивні якості. Визначте їх.

Негативні якості Позитивні якості
Скупість, жадібність Гострий розум
Байдужість, владолюбство Феноменальна пам ять
Честолюбство, жорстокість Самовладання, знання психології людини, енергія, комерційний досвід

9. Гобсек володів як грошима, так і душами людей: « У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі…». Чи був він щасливою людиною?

( не мав друзів, сім ї, любові, дітей, уваги , його гроші нікого не зробили щасливим, а єдина родичка померла від скрути і хвороби).

10. Що ж стається з людиною, коли гроші стають єдиним пріоритетом у житті? (Людина деградує, стає обмеженою, скупою…)

V. Систематизація вивченого матеріалу.

- Звернення до проблемного питання: гроші – це зло чи благо для людини?

(Відповіді).

Висновок: Все залежить від того , у чиїх руках знаходяться гроші. Людина небайдужа завжди знайде можливість використати гроші з користю, на добрі справи, а в руках жадібних вони залишаються всього лише металом, який вони оюожнюють.. Якщо гроші і псують людину, то винна в цьому тільки людина, а не гроші.

- Звернення до епіграфів. Який , на вашу думку, найкраще характеризує основну думку нашого уроку?

У гонитві за грошима, матеріальними цінностями ми забуваємо насолоджуватися життям і бачити у ньому прекрасне. Не готуйтеся жити все життя( тоді, коли розбагатію, коли будуть гроші ), а живіть зараз у цю хвилину, зрозумійте, кому зараз необхідна ваша увага, любов, допомога.

VI. Оцінювання знань, коментар.

Домашнє завдання: фанфік « Людина і гроші. Хто кому служить?»

Фанфік — це аматорський твір, створений за мотивами літературного твору, фільму, комп’ютерної гри. Такі розповіді пишуть шанувальники книг, фільмів, ігор, в яких присутній основний сюжет і задіяні головні та другорядні герої. У тексті можуть бути описані деякі епізоди основного твору або створено оригінальний сюжет з мотивів оригіналу.