Урок української літератури

  • Друк

Урок української літератури 8 клас

(індивідуальна форма навчання)

Столяров Ілля

Вчитель: Громей К.В.

 

Тема: Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.

Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна».

Мета:

   Вміти розповідати про життєвий і творчий шлях Лесі Українки,

її багатогранну особистість; розкрити через поезію відповідність між певними поетичними рядками й фактами з життя Лесі Українки;удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезії письменниці, навички виразного читання поетичних творів; розвивати усне мовлення учня, збагачувати словниковий запас;розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи переконливі аргументи; виховувати віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи й мистецтва.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фото Лесі Українки, її родини та міст, де вона бувала, ілюстрації з

                         пейзажами весни, презентація, підручник, ноутбук.

Хід уроку

І.       Організація класу.(1 хв.)

  1. 1.З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Учитель:

Доброго дня. Перш, ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, виконаємо дуже потрібне завдання: налаштуємо свій емоційний настрій так, щоб праця на уроці була цікавою, творчою, ефективною.

        (Учень малює смайлик або квіточку для свого товариша або для вчителя на знак щирості, дружнього ставлення один до одного ).

  1. 2.Мотивація (постановка проблемного питання уроку):

Учитель:

Дякую. Отже, кожен з нас має одну з найвагоміших життєвих якостей – бачити і цінувати один в одному хороше. А які ще риси потрібні, щоб навчитися жити? Чи потрібно любити життя, щоб бути сильним?

На це запитання допоможе нам дати відповідь робота над темою сьогоднішнього уроку (зачитую на дошці тему).

II.  Повідомлення теми, мети уроку.(3 хв.)                                       

         Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель:

Отже, у нас сьогодні знайомство з талановитим твором Лесі Українки, з її особливим, неповторним світом слова. Як і перед кожною новою зустріччю, ми чогось очікуємо:

-         цікавої змістовної роботи;

-         розуміння прекрасного у слові, музиці, живописі;

-         розвитку власних здібностей.

Я знатиму:                                                                                    

-         тему, ідею твору;

-         жанрову своєрідність;

-         основну думку;

-         історію написання вірша.

           Я вмітиму:

-         виразно читати й аналізувати твір „Давня весна”;

-         характеризувати особливості світобачення й світовідчуття Лесі Українки;

-         аргументовано виражати власні думки;

-         досягати поставленої мети;

-         сумлінно працювати над своїми недоліками.

           Я цінуватиму:

-         творче надбання Лесі Українки;

-         мужність, велику силу волі, любов до життя поетеси;

-         рідне слово, музику, живопис як могутні засоби виховання в людині прекрасного.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Запитання до учня:

Що ми знаємо про Лесю Українку?

Робота з епіграфом.                                         

Про себе Леся Українка говорила:

                                                         Я на гору круту, крем’яную

                                                         Буду камінь важкий підіймать

                                                         І, несучи вагу ту страшную,

                                                         Буду пісню веселу співать.

                                                                            «Contraspemspero

Як ці слова характеризують поетесу?

  1. IV.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу (17хв.)

                                                       

Леся Українка – хто вона?

Скласти пазли та прочитати вислови відомих людей про Лесю Українку прокоментувати їх зміст.

       (Опрацьовуємо вислови)

І

«Хіба жила на світі ще така жінка, в серці якої поєдналися б така мужність, така геніальність, такий вогонь і розум, така пристрасна любов до Батьківщини! Ні, другої такої на світі не було».

Л.Смілянський

Тетяна   Кучмій «Весна.Весна»

ІІ

«На свій вік це геніальна жінка... в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння пое­зії, освіти та людського життя».

        М. Павлик

На звороті пазлів – картини природи. Якою змальовано весну на цих картинах?

4. Вступне слово вчителя про весняну пору року.

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно і урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи. Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її вірша «Давня весна». Поезія була написана 1894 року, але це були спогади про весну давню. Вірш входить до циклу «Мелодії» із збірки «Думи і мрії».

5. Виразне читання твору вчителем

6. Аналіз вірша «Давня весна»

А) Словникова робота (переклад деяких незрозумілих для учня слів ):

Б) Аналіз вірша Давня весна

  • Хто головний герой вірша? Від чийого імені ведеться розповідь?
  • Які дві картини протиставляються у вірші?

(Прихід пахучої, буйної весни і стан поетеси).

  • Що відбувається в природі навесні?
  • Знайди у перших двох строфах рядки, в яких про весну говориться як про живу

істоту.

  • Як лірична героїня ставиться до приходу весни?
  • Яким був спочатку настрій дівчини? Чому вона була дуже сумна?
  • Чому вона висловлює обурення весні?
  • У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до весни?
  • Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?
  • Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як цей настрій можна передати під час читання?
  • З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов'ю ставиться до природи?
  • Як поетеса описує у вірші пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.
  • Які слова вживає поетеса для характеристики весни? (весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки).
  • Про що свідчить вислів «весна летіла...», «мов стокрила...»? (Весна настала дуже швидко).
  • Чому так багато дієслів використовує поетеса? (Все у русі, стан природи змінюється на очах).
  • Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна?» (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

Руханка ( учень виконує вправи під музичний супровід)

   

        

В) Робота з підручником.

                                                                                                      

Читання вірша учнем

Порівняти зміст 1і 2-3 строфи. Чи існує гармонія людини і природи?

(Усе навколо цвіте і оживає, а лірична героїня переживає важку недугу):

Співало все, сміялося, бриніло,

а я лежала хвора й самотна.

Відродження природи протиставляється стражданню хворої людини. Це навіює сумний висновок: «Мене забула радісна весна».

Але ж людина — це частинка природи, то невже світ природи не приймає

людину, не може позбавити її фізичних мук?

Відповідь на це питання дає четверта строфа:

Ні, не забула! У вікно до мене

заглянули від яблуні гілки,

замиготіло листячко зелене,

посипались білесенькі квітки.

Яблунева гілка несподівано стає сигналом співчуття, надії, оптимізму. Душа хворої оживає, наповнюється світлом весняної краси, надією на краще. Невидимий гуманізм природи наснажує. Слово «весна» уже позначає не лише пору року, а й втілює спільне оновлення і в навколишньому світі, і в душі людини.

                                           –

         Г) Читання поезії ( про себе)                                                                    

Прочитай поезію про себе, вслухаючись у музичний супровід. ( відео і текст).

   Як за допомогою музики передано зміни настрою героїні ?

Спробуй зосередити увагу на кожному моменті, кожному образі, що допомагають нам відчути і пережити стан і відчуття героїні.

         Давай зберемо цю картину: Весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні.

        

         Д) Робота за змістом вірша

   Яка тема поезії? (відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси).

   Яка ідея вірша? (возвеличення краси природи, під впливом якої людина забуває про свою хворобу. Щоб бути щасливим, треба навчитися цінувати найменші радості життя).

   У яких рядках висловлено основну думку вірша? («Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала» )

   Знайди синоніми, окличні речення. Яку роль у вірші вони виконують?

   Якби ти визначив настрій цієї поезії. (оптимізм)

V. Закріплення вивченого.

1.Виразне читання вірша.

   Прочитай вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

2.Висновок

vЛіричній героїні весна подарувала….., і тій стало легше.

   Що можемо ми подарувати іншій людині, щоб полегшити страждання? (усмішку, свою увагу, просто вислухати, комплімент, добре слово, любов ...).

   Отож, чи так вже багато потрібно, щоб була гармонія між людьми?

VІ. Підсумок уроку.

Відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку, складання опорної схеми.

Вчитель:

           скажи, будь ласка, якою була Леся Українка?

   Чи була вона сильною? Мужньою? Що їй надавало сили?

   Чи потрібно любити життя, щоб бути сильною людиною?

   Чого вчить нас мужня, стійка, з люблячим життя серцем Леся Українка?

  

   Оптимізм — життєве кредо Лесі Українки.Життя Лесі було досить складне. Але вона засвоїла «трагічний світогляд» — всі нещастя сприймати достойно.

1.Гра Незакінчене речення.                                                                     

Я зрозумів ), що Леся Українка…

Мене найбільше вразило…

2. Оцінювання роботи учня на уроці.

VІ. Домашнє завдання                                                                      

1.Читати й аналізувати твір „Давня казка”.            

2.Намалювати ілюстрації до твору.