Культура Київської русі

  • Друк

Тема: Культура Київської Русі.(7 кл.)
Вчитель історії Кіфірюк С.Д.
Мета:Сформувати уявлення про культуру Київської Русі та ознайомити з основними культурними здобутками того часу: архітектурою, усною народною творчістю, літописанням, освітою.
Розвивати в учнів вміння отримувати знання за допомогою поєднання інформації з різних джерел.

Виховувати естетичні смаки учнів та почуття гордості за культурні досягнення Руси – України.
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, навчальні посібники, робочі зошити, атласи.
Основні поняття: культура, українська народність, етнос, Євангеліє, літопис, діалекти.
Основні дати: 1052р – заснування Києво-Печерської лаври, 1113 – завершення написання «Повісті минулих літ»;

Структура уроку:
I. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
II. Вивчення нового матеріалу:
План
1. Формування території, мови українського етносу, його побут.
2. Усна народна творчість та література Київської Русі.
3. Писемність і освіта.
4. Архітектура. Живопис.
5. Історичне значення культури Київської Русі.
III. Закріплення нових знань.
IV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
(В залежності від кількості годин виділених програмою і вчителем, для даної теми краще використовувати 2 години.)
Хід уроку.
I. Актуалізацію опорних знань можна провести двома шляхами:
А. Розповідь вчителя, на основі якої він повинен пояснити учням що таке культура, що творцем культури є народ, що у культури кожного народу є свої характері риси ,які передаються у спадок від покоління до покоління.
Б. На основі запитань:
1) Що таке культура?
2) У чому відмінності між матеріальною та духовною культурою?
3) Чи може існувати матеріальна та духовна культури окремо?
4) Як ви вважаєте у всіх народів світу досягнення культури однакові? Чому?
(після відповіді учнів вчитель робить висновок , на основі якого пояснює учням, що на формування культури впливає дуже багато чинників: природно-географічні умови, соціально-економічні та історична обстановка.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1) Формування території, мови українського етносу, його побут.
а. Вступна розповідь вчителя
б. Самостійна робота з атласом і контурною картою.
Завдання: Визначити або згадати кордони Київської Русі та її головні центри.
в. Побудова схеми

г. На основні розповіді вчителя про побут українців та знань, які отримали учні раніше, а також за допомогою підручника самостійно заповнити таблицю:
Основні елементи формування українського етносу:
Територія Київщина, Переяславщина, Чернігівщина, Подніпров'я, Подністров'я, Побужжя, Причорномор'я, Прикарпаття, Галичина, Волинь.
Мова У південно-західних землях Київської Русі поряд із старою слов'янською мовою, розвивалася українська мова.
Побут 1. Житло розрізнялося між вищими і нижчими верствами населення (глиняне, дерев'яне, рідше кам'яне). Одноповерхове – у бідних, двоповерхове – у багатих.
2. Одяг – сорочки, кожух, свитки, шкіряне і плетене взуття.
3. Їжа – в основному рослинного походження, рідше –тваринного. Хліб – пшеничний, житній і вівсяний.
2) Перехід до питання «Усна народна творчість та література» можна розпочати з того, щоб учні пояснили значення вислову: «Не хлібом єдиним живе людина» і ґрунтуючись на цьому зазначити, що важке становище тогочасної держави породило невмирущі зразки духовної культури, серед яких обрядові пісні, легенди, загадки, замовлення, заклинання, билини, літописи та ін...
У Київської Русі значного поширення набули твори, які присвячені були важливим подіям, особливо боротьбі з ворогами. Тут, можна згадати, такі відомі билини, як «Ілля Муромець», «Добриня Нікитич і Змій», «Альоша Попович та Тугарин Змієвич» та ін..
Можна задати такі запитання:
1. Які ще народні казки ви знаєте?
2. Що символізують в казках змії та інші злі сили?
Велику роль в становленні української культури відігравали народні обрядові пісні, в яких звеличувалася любов до рідної землі, героїзм її захисників, селянську працю, засуджував кривду і несправедливість.
Після цього доцільно провести роботу з текстом веснянок, народних пісень, колядок, за яким визначити вид обрядової пісні (веснянка, щедрівка, весільна і т.д.)
Наприклад:
1. Кладу кладочку вербову вам,
Дівчата, додому!
А ти, Варуню, зостанься,
З своїм Іваном звітайся!
2. Ой вийди, родино
Щоб нам жито уродило
І жито і овес
Щоб зібрався рід нам увесь
Як бачимо, усна народна творчість це справжній скарб українського народу, скарб який треба берегти і пам'ятати, бо без минулого немає майбутнього.
Літописи ще є однією складовою української культури, які стали визначними історичними творами, як наприклад «Повість минулих літ»
(розповідь вчителя про літописи)
Окрім історичних, створювалися художні публіцистичні твори. Це – «Повчання дітям» Володимира Мономаха, «Молєніє Даніла Заточника», «Слово про закон і благодать» митрополита Іларіона.
Самостійна робота з текстами цих творів, за якими заповнити таблицю:
1. Назва твору
2. Зміст твору
3. Ідея твору
3) Третє питання доцільно самостійно опрацювати вдома, так як воно найлегше для засвоєння учнями, і на наступному уроці при опитуванні звернути на нього особливу увагу.
4) Так, як живопис, прикладне мистецтво і архітектура тісно пов'язані, то їх можна подати в одному питанні, звертаючи увагу на:
- Основні архітектурні споруди Київської Русі.
- Спосіб будівництва (колони, опори, апсида, купол) та оформлення (мозаїка, фреска, інкрустація, різьба по дереву і мармуру)
- Найпоширеніші елементи, як використовувалися (коло - символ сонця, хвилясті лінії – символ води, дерево – життя, рослинне плетиво)
- Поступовий перехід до реалізму
Таким чином, архітектура й образотворче мистецтво стало складовою частиною багатої, самобутньої і високорозвиненої культури; яку не вдалося викорінити жодним завойовникам, яка зберегла свої багаті скарби до сьогодення.
III. Закріплення нових знань:
Історичний диктант-відповідь:
1. Перша згадка про державну школу
2. Де створювались літописи і хто їх писав?
3. Коли була написана «Повість минулих літ»?
4. З якого твору ці рядки:
«Що там шумить,
Що там дзвенить
Здалеку рано перед зорями?
Ігор полки завертає:
Жаль бо йому милого брата Всеволода».
5. Які храми були збудовані в цей період?
6. За допомогою чого прикрашалися ц храми7
7. Які галузі мистецтва знайшли розвиток в часи Київської Русі?
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст підручника
2. Заповнити таблицю
Галузі культури Найвизначніші пам'ятки досягнення
Освіта і наука
Літописання
Література
Музика
Архітектура