Київська держава

  • Друк

Тема: Київська держава за часів правління Ярослава Мудрого.
Вчитель історії: Кіфірюк С.Д.
Мета: Продовжувати знайомити учнів з історією Київської Русі та змінами, що відбулися за часів правління Ярослава Мудрого.


Формувати вміння працювати з текстом історичного джерела, аналізувати його, давати характеристику історичним діячам.
Виховувати почуття поваги,людяності та доброти, відстоювати позиції гуманізму.
Навчально-методичне забезпечення: підручники, навчальні посібники, робочі зошити, картки, дидактичні матеріали.
Тип уроку: урок- практикум.

Хід уроку:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1) Яких змін зазнала територія руської держави за Володимира Великого? Покажіть на карті кордони держави.
2) Назвіть реформи, які були проведені за князя Володимира.
3) Яка реформа Володимира мала найбільший вплив на подальший розвиток Київської Русі? Чому?
4) Наслідки правління князя Володимира.
III. Вивчення нового матеріалу:
1) Київська держава у Х ст..
2) Внутрішня політика Я. Мудрого.
3) Зовнішня політика Я. Мудрого.
4) Перший збірник законів «Руська Правда»
1. Перше питання розглядається в домашньому завданні, тому учні можуть самостійно сформулювати та записати характеристику даного періоду.
2-3.Розповідь вчителя про перші кроки правління Я. Мудрого.
Виконання практичної роботи:
Картка1. «В літо 1037р. заклав Ярослав город великий Київ, а біля нього Золоті ворота. Заклав церкву митрополиту на честі святої Софії, премудрості Божої, і потім на золотих воротах кам'яну церкву святої Богородиці Благовіщення... після цього заснував монастир святого Георгія і святої Ірини»
Запитання:
1. Як ви гадаєте, чому князь приділяв велику увагу розбудови Києва?
2. Чи знаєте ви, пам'ятники культури епохи Ярослава, що збереглися до наших днів?
Картка2. І так розподілив він городи, заповівши їм не переступати братнього уділу, ні згонити брата свого (зі стола, і) сказавши Ізяславу: «Якщо хто схоче зобидити свого брата, так ти помагай тому кого скривдять».І так наставив він синів своїх пробувати в любові».
Запитання:
1. До чого закликав Я.Мудрий цими словами?
2. З якими словами Володимира Святославовича вони перекликаються?
4. Картка3. Стр. 123.
Робота з підручником та історичними джерелами по четвертому питанню.
2. Опрацювати текст підручника і підготувати відповіді на питання.
1. Яку мету переслідував князь, коли заснував київську митрополію?
2. Про що свідчать факт, що за Ярослава вперше митрополитом Київським був призначений місцевий церковний діяч?

3. Самостійна робота за завданням: І-ІІ варіанти
Заповнити таблицю «Зовнішні походи Ярослава Мудрого».
Дата Воєнні походи князя
1022р
1031р.
1036р.
1038р.
1040р.
1043р.
Висновок:
4. Робота над формуванням історичних понять.
-Записують визначення поняття «закон».
Закон – встановлене найвищим органом державної влади загальнообов'язкове правило, яке має найвищу юридичну силу.
- Читають статті з «Руської Правди»,і обговорюють (метод «Прес»)
- Робота над історичними поняттями (холоп,смерд, рядович, тіун)
IV. Закріплення та повторення вивченого матеріалу
- Опитування по питаннях тестового опитування (ст.160-161).
V. Домашнє завдання
§11, завдання IV (2), стр. 85