урок-гра

  • Друк

Класовод:Падурару М.М.

Тема. Підсумковий урок по темі „Слово.
Значення слова". Урок-гра „Що?", „Де?", „Коли?"

Мета. Закріплювати знання про пряме і

переносне значення слів, багатозначність слова, синоніми і антоніми; збагачувати словниковий запас, розвивати інтерес до слова; творче мислення та мовлення учнів. Виховувати почуття дружби, колективізму.
Обладнання. Дзиґа, листи із завданням, слова, призи,
грамзапис, малюнки, мікрофон, кошик з фруктами.
Тип уроку. Урок-гра „Що?", „Де?", „Коли?".
План. /. Організація класу.

- Привітання.
- Я всміхаюсь сонечку! Здрастуй золоте.
-Я всміхаюсь квіточці! Хай вона росте.
- Я всміхаюсь дощику! Лийся мов з відра.
- Друзям посміхаюсь! Зичу їм добра!
/7. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Умовно ми сьогодні побуваємо в країні Лінгвістиці і проведемо гру „Що?", „Де?", „Коли?". Володар Країни Лексикології хоче дізнатися в кого найміцніші знання з теми „Слово. Значення слова".
Для гри необхідні увага, мислення, пам'ять, знання рідної мови і, звичайно, дружба.

Наймудріша лісова тварина - Сова - завітала до нас. Вона буде спостерігати за грою, а вкінці вручить переможцям призи.
Завдання у конвертах писали володар країни Лексикології та його Міністри. -Вибір лідерів груп. Лист 1.
Вправа - „Хто більше?" (26.)
- Хто напише більше словникових слів. Лист 2.
Конкурс на кращого знавця фразеологізмів.
В якому значенні вжито слова? (Пряме, переносне). Виписати
пряме значення слова.
1 група.
Зарубай собі на носі.
Вище ніс.
Водити за ніс.
І носом не поведе.
Комар носа не підточить.
2 група.
Кліпати очима. Прикипіти очима. Стріляти очима, їсти очима. Зміряти очима.
3 група.
Потрапити на очі. Пустити ману в вічі. Лізти в очі. Очі на мокрому місці. Порошина в оці.
Лист 3.
Діалог.
Хто швидше дасть відповідь:
а) прочитайте текст;
б) як називається така форма мовлення?;
в) знайдіть слово чи слова, які мають кілька значень;
г)хто автор і як називається оповідання?

Лист 4.
Поетична хвилинка.
Прочитайте вірші, випишіть з них ужиті в переносному
значенні прикметники разом з іменниками, які вони
пояснюють.
1 група.
У великій книзі на столі Прочитала по складах Марина: „Найдорожча всюди на землі золота хвилина". Ось Марина в матері пита: - Що таке хвилина золота?
2 група.
Шумлять, хвилюються жита. Поглянь лише навколо-Пшениця стигла, золота Додолу хилить колос.
3 група.
Буду я навчатись мови золотої
У трави веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Лист 5.
Пояснювальний диктант. Прочитайте прислів'я, загадки. Підкресліть синоніми чи антоніми.
/ група.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
2 група.
Горить, палає: втоми не знає.
3 група.
На чорній землі, білий хліб родить.

Лист 6.
Лінгвістична естафета.
Назвати відповідний антонім.
Запитання - відповідь Старість - молодість
Радість - горе Цікаво - нудно
Чисто - брудно Наздогнати - відставати
Мороз - спека Весело - сумно
Сміється - плаче Голосно - тихо
Тепло - холод М'яко - твердо
Важкий - легкий Високий - низький Верхній - нижній Білий - чорний Босий - взутий Свіжий - черствий Лист 7.
Самостійна робота. Замініть вираз одним словом.
/ група.
Набрати в рот води - (мовчати). Побити горшки - (посваритися).
2 група.
Байдики бити - (лінуватись). Брати ноги на плечі - (втікати).
3 група.
Сильний дощ - (злива). Дощ з блискавкою - (гроза).
Лист 8.
Творча робота.
Галинка - Осінь просить усно скласти твір - мініатюру, описавши її. Опорні слова вона поклала в кошик з фруктами. (Опорні слова: багата щедра осінь, рясні холодні роси, останні квіти, жовте листя, зажурені берези, осінні заморозки).

Лист: Кросворд 9.
Впишіть слова-синоніми до слова „лелека".

   Б                                      
   Ч                                                              
   Б                                      

   Б      

                                       
   Б                                      

 

До слова „сміливий" доберіть прикметники-синоніми.

   В    

                                               
   Х                                              
   С                                  
   Б                                                                 
   М                                 

Впишіть антоніми до слів.

   Л                            
   М              
   П                           
   В        
   Х                                       

 

Важко - війна Ппорожня —
Друг-Душно -

III. Підсумок уроку.
Ви добре виконали всі завдання. Сова підбиває підсумки. Правитель країни Лексикології - Слово - задоволені знаннями учасників гри.
Дружба та знання з рідної мови допомогли перемогти.
Д/з. Повторити правила. Вправа 15.