Урок подорож

  • Друк

«Вода. Її дивовижні властивості. Вода потрібна всьому живому.»

Вчитель:
Падурару М.М.

Тема уроку: Вода. її дивовижні властивості. Вода
потрібна всьому живому.

Мета: Ознайомити учнів із властивостями води як з наукового, так і з боку української народної медицини. Показати народну меди¬цину як складову частини традиційно - по¬бутової культури, в якій знаходить відображен¬ня світогляд народу, його багатий життєвий досвід. Розвивати бажання збагачувати свої знання про життя наших предків на основі української творчості. Виховувати пошану до води, любов до природи і вміння оберігати ЇЇ, економно використовувати.
Обладнання: вислови і прислів'я про воду, ілюстрації і малюнки до казок, назви зупинок, казкові герої, фізичний глобус, грамзапис казки, малюнки водойм, карта України.

Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
1. Відгадування загадки
Відома звіку рідина, Усяк її вживає, Буває хмаркою вона, Пушинкою буває. Бува, як скло, Крихка, тверда, -Звичайна вода.
Про що будемо говорити на сьогоднішньому уроці?
2. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми будемо говорити про воду І вирушимо у мандрівку з оцим казковим героєм. Ви впізнали його? Він знайомий вам ще з дитячого садка. Хто це? Ну звичайно Капітошка. В ході нашої подорожі ознайомимося із цілющими властивостями води, роси, із відношенням наших предків до води, будемо вчитись загартовувати свій організм і економно використовувати і берегти воду.
ІІ Робота над темою
Вирушаємо у подорож.
Станція „ Наукова"
Ви постарайтесь запам'ятовувати про що ми будемо
говорити і спробуйте виділити головне.
а) що вам відомо про воду і яке значення має вода
у житті людини, тварин і рослин?
Воду п'ємо, варимо страви, нею зрошують поля, поливають сади, без води не можуть працювати фабрики, заводи, по річках сплавляють ліси, по морях перевозять людей і вантажі, риби загинули б. За допо¬могою води працюють гідроелектростанції. Гігієна тіла, чистота приміщень, відпочинок біля озера і річки, на морі, загартовування організму.
б) Робота з підручником „ Віконечко"
Що робить хлопчик?
Ми теж спробуємо це зробити. Подивиться, чи вдалося Ользі перелити воду з однієї посудини в іншу? Як ви думаєте, чому? Бо вода - рідина. Вода - це багато крихітних краплинок, зібраних докупи, що й не можна перелічити. Вода – найрозповсюдженіша рідина на світі.
Загадка
Ніжна зірка срібно-біла На рукав мені злетіла. Поки ніс її сюди-Стала краплею води.
Що росте вниз головою?
Що допоможе воду зробити твердою?
Подивіться на малюнок, коли в чайнику кипить вода, що виходить з його носика?
Рано - вранці інколи на квітах, на травичці можна по¬бачити маленькі прозорі цяточки води. Що це?
Отже, рідина, сніг, лід, пара, роса, а в природі ще й дощ, град, туман-все це вода.
.То у яких трьох станах може бути вода? Показую глобус.
Це модель нашої планети. Який колір переважає На Землі?
3/4 площі нашої планети зайнято океанами, морями, ріками і озерами. На нашій планеті так багато води, що коли б на неї поглянули пришельці з космосу, во¬ни, напевно, назвали б її не Землею, а Океаном. Вода буває легкою і важкою, солоною і прісною.
97 відсотків - це солона вода морів і океанів, яку пи¬ти не можна, 2 відсотки прісної води перебуває у твердому стані - льодовики, лише 1 відсоток водних запасів - це прісна вода рік і озер, яку ми п'ємо.
Наука з кожним днем розвивається. Вчені дослідили, що і тіло людини більше половини складається із води. Людина без їжі може прожити п'ять тижнів, то без води не проживе і п'яти днів. Бо вода розчиняє різні речовини.
Від води залежить клімат на планеті. Вчені вважають, що Земля давно б застигла і перетворилась в камінь, якщо б не вода. Нагріваючись, вода вбирає тепло, охолоджуючись - віддає його.
Хіміки довели, що вода має електричний заряд. Зда¬валось би, яка різниця рослинам - поливає її дощ із хмари чи садівник із лійки. Однак, досліди показали що дощ для врожаю найкраще, бо в хмарі краплини електризуються. А вода із водопроводу немає ніякого заряду.
Про що ви дізнались, відвідавши цю станцію? (Вода потрібна всім. Вода - джерело життя)
2 Станція „ Цілюща"
Чи розумієте ви значення цього слова?
Про цілющі властивості води, про традиційну народну медицину розповість вам Остафічук В. В. Коротко про вмивання, обливання, обтирання, купання. Наші бабусі і дідусі вважали, що раз вода мала власти¬вість змивати бруд, то з таким успіхом, вона могла очистити людину від хвороб, в ній шукали зцілення від усіх недуг.
На Україні відзначено кілька форм очищувальних обрядів з водою: купання обливання вмивання качання по росі вмивання росою
Особливої уваги заслуговують ритуальні дії з водою в день Івана Купала. Свято Купала припадає на середину літа. Часто його називали Іван Купайло, або просто Іван. У цей день наші предки збирали лікарські рослини, плели вінки з квітів, купалися, обливалися водою, а ввечері розпалювали вогнище і стрибали через нього, що ніби лікувало їх від хвороб.
Вода на Івана Купала вважалась цілющою. Матері будили раненько до схід сонця своїх доньок, щоб вони принесли води. Кожна намагалась першою прибігти до криниці, щоб набрати води та подивитися на свою вроду. Воду намагались нести по дорозі додому, щоб нікого не зустріти. Посмакувавши та вмившись Купальською водою, донька віддавала відро матері, яка ставила його на стіл. А мати на травах заварювала воду для купелі волосся.
Особливо в цей день радили до схід сонця скупатися в річці тим, хто хворів на шкірні хвороби.
Поряд з купанням в Україні відомим був звичай вми¬ватись водою з 4 криниць. Був поширений звичай занурювати хвору дитину у воду, настояну на,, Іванів-ських травах"
Скрізь на Україні побутував звичай при різних недугах купатись і вмиватись у „ чистий" і „світлий" або „великодній четвер". Ще й зараз старі люди купаються у світлий четвер, щоб довго жити і і бути здоровими. А ще в цей день печуть паски.
З лікувальною метою застосовували „ свячену воду," тобто посвячену в церкві у визначені дні: Водохреща Стрітення Спаса
Цілющими властивостями наділяла народна уява дощову воду, град. Одержаною з граду водою лікували хворі очі, давали дітям при коклюші. Поспішали помитись першим весняним дощем, особливо під час весняної грози, бо вірили, що це забезпечить їм здоров'я на
увесь рік.
З якою властивістю води ви познайомились? (Вода - цілюща)
Фізхвилинка
З Станція „ Росяна"
Як називається наступна зупинка?
Від якого слова утворена ця назва?
Що таке роса?
Коли вона буває?
Яку скоромовку вивчили на читанні?
(Коси, косо, поки роси)
Вчитель : Роса не випадає, а утворюється на предметах в результаті охолодження, випаровування. її появі передують тиха безхмарна погода і висока абсолютна вологість повітря. А чи знаєте ви легенду, звідки роса з'явилась?
Роса Колись, то дуже давно було, жили на землі велети. Вони легко переступали з одної гори ногою на другу. Ті велетні мали страшенну силу, але використовували її лише для добра. Вони ніколи нічого злого не робили. Тому їх люди довго пам'ятали і часто згадували. Навіть як довго не було дощу, то вони якось уміли притягувати хмари, де було треба зволожити землю. А роси тоді ще не було.
Десь перед тим, як мали прийти на землю такі люди, як ми, велетні вже вимирали. Між тими останніми був такий, що регулював дощ. Він тяжко захворів, лежав на Бескиді, і дуже йому жаль було, що сохне все на землі, а він умре і нічого не зробить більше для своєї землі і людей...
Зітхнув в останній раз і його серце перестало битися. Усе, що лише було на землі, - дерева, корчі, трави різні, все-все почало за ним плакати. Ті сльози стали росою, яка зволожує землю тоді, коли нема дощу. То зелень так кожної доби оплакує доброго велика на, який усе рятував від засухи колись, а тепер теж помагає росою.
В якому оповіданні ми зустрічались з росою? (Косарі)
Здавна росу вважали лікувальною. Щоб не пріли ноги, треба зароситись до схід сонця. Або порізав пальця - неодмінно промий рану росою.
Колись дівчата спеціально вибігали вдосвіта, щоб обмити нею обличчя, аби рум'яними були щоки. Про що дізнались, відвідавши станцію „ Росяна"?
4 Станція „ Казкова".
В казках, як вам відомо, багато фантастичного. Є вода жива, мертва, цілюща і молодильна. Жива-вдихає в мертве тіло живу душу. Молодильна - повертає молодість. Цілюща - несе здоров'я Вода несе героєві силу або забирає її.
З якої це казки?
Побіг вовк мерщій на річку та до ополонки, та хвіст в
ополонку.
Ловись, каже-рибко, велика та все велика!
Фізхвилинка
5 Станція „ Народно - пісенна"
Воду наші предки обожнювали і поклонялись їй, вона освячувала людські взаємини, омивала душу і тіло від усякої нечисті. У народі вода ототожнювалась із здоро¬в'ям. Традиційним є народне побажання: Будьте здорові, як вода, Багаті, як земля, А веселі, як весна!
А про здорову дівчину кажуть: „Як з води вийшла". Коли дитя росте швидко й здорове, говорять: „ Що це легко, як з роси й води".
Про воду наш народ склав багато прислів'їв та приказок.
Багато снігу-багато хліба.
Глянь у воду на свою вроду.
Вода за доброту віддячить.
Земля найбагатша, вода - найсильніша.
Без води ані борщу, ані каші не звариш.
Чиста вода, як сльоза.
У природі буває, коли довго немає дощу, особливо весною, коли треба, щоб сходило посіяне. Тому народ склав народні вірші - заклички. Іди, іди дощику. Пісні про дощик. Віршики про дощик, воду.
6 станція „ Екологічна"
Чи чули ви це слово?
Наука про охорону і збереження навколишнього
середовища.
Води на землі багато. Але прісна вода становить лише
З частину всіх водних запасів. Людям стало не
вистачати води. Чистої води стало менше, тому що ріки
і озера через вирубку лісів пересихають, їх
забруднюють хімікатами, відходами фабрик і заводів.
На поверхні морів і океанів плавають мільйони тонн нафти, яка виливається з танкерів. А від цього гине риба. Природа не встигає очищати воду від забруднення. Тому до води потрібно відноситись бережно. Проблема збереження води-світова проблема.