Урок 4 клас

  • Друк

 Відкритий  урок  у  4 А  класі. Класовод  Нікорич  С.Д.

 Мета:  Розширити i закрiпити знання дiтей про життя i   творчiсть  Лесi  Українки; формувати навички виразного читання, вмiння вiдчувати емоцiйний змiст поезiї, формулювати i висловлювати власнi судження; збагачувати словниковий запас учнiв; викликати захоплення великою силою волi поетеси.

Обладнання: Портрет Лесi Українки, виставка книг, картки із словами, мікрофон, мультимедійна система.

                                             Хiд уроку:

  1. 1.    Організація класу.

Девіз уроку:

Працюй - творчо,         Відповідай- швидко                   Точно і правильно.

  1. 2.    Оголошення теми уроку.

Наш сьогоднішній урок не звичайний. Ми будемо працювати на сторінках усного журналу «Поетична світлиця.»(Слайд2)

Світлиця— це кімната в якій світло , весело і добре, так як зараз у нашому класі. А поетична бо журнал присвячений відомій українській поетесі.

З портрета дивиться на нас

                                   Землячка поетеса.

                                   Це гордість нашої землі –

  Нескорена, незламна – Леся.

(Демонстрація портрету)

За кожну правильну відповідь ви отримаєте квіточку. А в кінці уроку підрахуємо і сплетемо вінок шани Лесі Українки.

  1. 3.    Сторінка «Біографічна»

Перша сторінка нашого журналу «Біографічна»

(слайд3)

 

–Уявіть, що ви кореспонденти і збираєте матеріал про  Лесю Українку. Що вам вже відомо про неї?

( Гра «Мікрофон»)

 Детальніше нам розкажуть учні які підготували статті.

(Окремі діти розповідають біографію поетеси.)

 

Справжнє ім’я поетеси – Лариса Петрівна Косач-Квітка.

Вона народилася25 лютого 1871року в місті Новоград- Волинському в родині Косачів.Її мати відома українська письменниця Олена Пчілка.

Уже в дитинстві у Лесі виявилися надзвичайні здібності до віршування.Свій перший вірш «Надія» вона написала у дев’ять років.А коли їй виповнилося 13, у журналі надрукували її вірш «Конвалія»За порадою мами вона підписала його Леся Українка.

Саме з таким імям вона стала згодом відомою поетесою.

Померла Леся Українка 1 серпня 1913року в місті Сурамі в Грузії. Похована в Києві на Байковому кладовищі.

Леся Українка прожила лише 42 роки , причому33 з них плідно працювала на літературній ниві.

Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки. Вчителями її були мама, батько , а також книжки , їх Леся почала читати в 4 роки.Ще з дитинства була дуже старанною і здібною , знала понад десять іноземних мов. Любила музику, малювання.

Доля розпорядилася так , що наділила дивовижними здібностями і в той самий час примусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях.Але вона не здавалася і продовжувала писати вірші.

 –      Поділіть слова і прочитайте назви творів , які ви вже читали.

(слайд4)

«КрасоУкраїни,Поділля»

«Вишенькичерешеньки»

«Снігморозомпоморозив»

«Мамо,ідевжезима»

«Назеленомугорбочку»

 

–Хто пам’ятає ці вірші напам’ять?

      4.Сторінка « Давня весна»

(слайд5)

( робота над віршем «Давня весна»)

  1. Читання вірша учнями
  2. Робота над змістом.

Хто головний герой вірша?

Від чийого імені ведеться розповідь?

Знайдіть рядки де про весну говориться як про живу істоту.

Який подарунок принесла весна поетесі?

  1. Виразне читання вірша.

Зверніть увагу на зміну почуттів героїні.Чим вона зумовлена?

Як передати це під час читання?

     4.Робота над ілюстрацією.

      5.Сторінка «Вечірня година».(слайд6)

Найближча і найдорожча людина для кожного з нас – це мати. Леся Українка дуже любила і шанувала свою матір.Їй і присвятила свій наступний вірш « Вечірня година».

  1. 1.    Словникова робота (слайд7)

Неба      зорі

Місяць    віконце

Погуляю     заспіваю

Країні        Волині

Маленький   весняний

Хати       мати

–      Читання слів «луною»

 2.Виразне читання вірша.

–   Які картини природи зображено у вірші?

–       Чому у творі так багато зменшено-пестливих слів?Назвіть їх.

         3.Гра «Впіймай рими».

–      Знайдіть рими, доберіть до них свої.

4.Декламування вірша.

А зараз уявіть , що ви Леся Українка. Як би ви прочитали поезію своїй мамі.

 6.Сторінка «Вже сонечко за море сіда».(слайд8)

Тяжка хвороба переслідувала лесю усе життя. Іноді цілий місяць доводилось лежати в гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпіла, Змушувала себе писати вірші, грати і «крізь сльози сміятися». Вона часто приїздила до моря,щоб підтримати своє здоров’я . Шум моря , хлюпіт хвиль ,дзюркотіння краплин води підтримували і надихали поетесу. Своє милування морським пейзажем вона висловила в поезії «Вже сонечко за море сіда».

 

1.Словникова робота.(слайд 9)

Оксамит – тканина з коротким ворсом.

Мармур – кристалічнагірська порода, блискучий  камінь.

 

2. Читання вірша мовчки (під музичний супровід шуму моря)

 3. Словесне малювання

Які картини постали перед вами під час читання вірша?

Погляньте ілюстрацію до вірша . Яким рядкам вона відповідає?

4.Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

Що сказано у тексті про воду, хвилі.?

Який настрій передано у вірші?

Знайдіть у тексті порівняння ?

7 Сторінка «Творча» (слайд10)

Уявіть себе поетами і спробуйте доповнити вірш.(слайд11)

 -А тепер погляньте як написала ці рядки Леся Українка.(слайд 12)

Хотіла б я піснею стати                                                                                    У сюю хвилину ясну,                                                                                    Щоб вільно по світі літати,                                                                            Щоб вітер розносив луну.

8. Сторінка « Пам’ять про Лесю».(слайд 13)

Леся Українка справді геніальна донька України.Ми пишаємося її нескореністю важкій хворобі, твердому характеру, незламній силі духу. В цьому році виповнюється 100 років з дня смерті Лесі Українки . Але люди і досі пам’ятають її. На честь поетеси називають вулиці, парки ,зводять пам’ятники (слайди 14, 15, 16,17)

9. Сторінка «Підсумкова» .

-На уроці ми охопили лише часточку творчості ЛесіУкраїнки.Значно більше ви зможете прочитати на уроках позакласного читання , в старших класах. В цьому вам допоможуть книги Лесі Українки , які є в нашій шкільній бібліотеці.

(Демонстрація книг)

-Сьогодні ви багато почули і побачили про Лесю Українку.Серед поданих слів виберіть ті які характеризують поетесу. Обгрунтуйте свій вибір.

Українка, незламна, нескорена, незабутня, патріотка, твердиня, мрійниця, талановита, поетеса,

-Чи подобається вам творчість Лесі Українки?

-Який вірш сподобався більше?

-А що вам найбільше запам’яталося з сьогоднішнього уроку?

- На уроці ми збирали квіти у вінок шани Лесі Українки. Порахуйте скільки у вас квіток. Отже найкраще працювали…