урок 7-Б клас

  • Друк

Урок " Світової літітератури" Вчитель Троєцька М.О.

Тема: Шерлок Холмс і доктор Вотсон – класичний детективний дует

Мета: вчити учнів характеризувати головних героїв циклу творів Конан Дойла  

           про Ш. Холмса і доктора Вотсона, з’ясувати причини їх всесвітньої

           популярності;

розвивати навички асоціативного мислення та зв’язного мовлення школярів,   

уміння узагальнювати та систематизувати вивчений матеріал;

формувати уявлення про моральні  цінності.

 

Епіграфи: Ш.Холмс – це та людина, яка ніколи не жила, але яка ніколи і не

                    помре.

Орсон Уеллс (америк. актор і режисер)

 

Можливо, ви не світите самі, але ви є провідником світла.

Ш.Холмс про Вотсона (А. Конан Дойл)

 

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя

Доброго дня всім присутнім на сьогоднішньому уроці.  

Предмет нашої розмови сьогодні – класичний детективний дует Ш.Холмс і доктор Вотсон, який був створений уявою і силою таланту англійського письменника А.Конан Дойля.  

Отже, запишіть число і тему уроку (тема, епіграфи спроектовані на мультимедійну дошку). Напевно, ви, діти, зауважили, що тема уроку сформульована за допомогою іншомовних слів. Спробуємо з’ясувати їх значення.

Словникова робота.

Класичний – зразковий, взірцевий

Детектив – слідчий, нишпорка

Дует – двоє людей, які спільно виконують певну роботу.

Отже, тема уроку може звучати і так: «Шерлок Холмс і доктор Вотсон – зразкові слідчі-напарники».

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Особливо вражає один із них - Шерлок Холмс, у якого феноменальна пам′ять, хороші знання з багатьох предметів, здатний до складних логічних висновків. Ці якості розвиваються наполегливим тренуванням уваги, спостережливості, пам’яті.

ІІІ. Активація опорних знань.

Для початку пропоную вам скласти літературне досьє на А.Конан Дойла, який є батьком літературних персонажів Холмса і Вотсона.

 

(Досьє – збір відомостей, слово широко використовується у криміналістиці)

Літературне досьє на Конан Дойла

  1. 1.    А. Конан Дойл народився... (1895р. в Единбурзі)
  2. Конан Дойл за фахом був... (доктором медицини)
  3. 3.    Він закінчив (навчальний заклад)... (медичний факультет Единбурзького університету)
  4. 4.    Вважав себе учнем письменника... (Е.По)
  5. 5.    Подорожував країнами... (Африки, Америки, Європи)
  6. 6.    Займався такими видами спорту... (бокс, лижі, гольф)
  7. 7.    Шерлок Холмс вперше з’являється у творі під назвою... («Етюд в багрових тонах»)
  8. 8.    Кількість оповідань про Шерлока Холмса... (60, в тому числі 4 повісті)
  9. 9.    В основі розкриття злочинів Шерлоком Холмсом лежить метод... (дедукції)

     10.Крім оповідань про Шерлока Холмса перу А. Конан Дойла належать... (історичні романи, науково-фантастичні твори)

    11.А. Конан Дойл пішов із життя... (1930 року)

    12.На надгробку письменника вирізані слова... (Вірний, як сталь . Прямий, як клинок)

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 Як відомо автор написав 60 оповідань про Ш.Холмса і з них чотири повісті.

Евристична бесіда.

-         Який з творів Ш.Холмса ми з вами вивчали?

-         Про що ведеться мова у творі ?

-         Хто такий Гуго Баскервіль?

-         Як бідолашна дівчина, полонянка Гуго Баскервіля, вибралася з закритої кімнати?

-         Що сталося з трьома вершниками, які поїхали наздоганяти Гуго?

-         Що заповідав дітям автор рукопису?

-         Які факти, пов′язані із розслідуванням, відмітив Холмс у Лондоні?

-         Хто і навіщо подавав сигнали свічкою із дому?

-         Який титул був у Генрі Баскервіля?

-         Якою інформацією поділився Холмс із ват соном на пустищі?

-         Якою наукою захоплювався Степлтон?

-         Чому Холмс і Ватсон вирішили, що побачили мертве тіло сера Генрі Баскервіля?

-         Яка деталь для Холмса була «однією з найважливіших ланок, відсутність яких дошкуляла»?

-         Де тримав Степлтон собаку?

-         Що сказав Холмс про рукопис, який читав Мортімер?

-         Хто допомагає Холмсу у розслідуванні злочину?

Слово вчителя.

Так, звичайно, Ватсон, який завжди супроводжує Холмса, збирає факти, пов′язані з розслідуванням. Він ніби доповнює образ великого нишпорки, свого напарника. 

Робота в парах

А зараз, спираючись на зміст  твору, спробуйте, подібно Холмсу і Вотсону, працювати в парах і виконати завдання на картках: з переліку ознак виберіть ті, які підходять до характеристики того чи іншого героя і запишіть їх у зошит у вигляді таблиці.

Кожен буде виконувати це завдання в дуеті з тим, з ким сидить за однією партою.

 

З переліку поданих ознак виберіть ті, які підходять до характеристики Шерлока Холмса чи доктора Ватсона.

Геніальний слідчий, розумний, спостережливий, лікар за фахом, порядний, чесний, справедливий, завжди стриманий, має залізні нерви, чудовий психолог, наполегливий, володіє бездоганною логікою, винятковими інтелектуальними здібностями, народжений людиною дії, вміє зберігати таємницю, охайний, невибагливий, головне для нього – робота думки, насолода від процесу розслідування, допомагає другові розкривати злочини, готовий зробити все для захисту і навіть порятунку людини, літописець діянь свого напарника, любить музику, грає на скрипці, захоплюється шахами.

Перевірка результатів

А зараз деякі ознаки винесемо у «Кола Вена», щоб показати спільне і відмінне  героями .

( малювання на дошці)

Висновок. Обох героїв поєднують такі риси як спостережливість, байдужість до слави, боротьба зі злом.

Підбір учнями асоціативних образів до постатей Холмса і Вотсона.

-         З якою порою року асоціюється у вас Холмс, з якою – Вотсон.? (Холмс- зі спекотним літом, бо має полум’яну вдачу, а Вотсон – з весною, бо душевно чистий, як весняні струмочки)

-         Який колір, на вашу думку, найбільше підходить героям? (Для Холмса – відтінки червоного, жовтогарячий, для Вотсона – білий як колір чистоти)

-         Яке дерево нагадує кожен з персонажів? (Холмс – міцний дуб, а Вотсон – розлогий клен)

-         З яким металом ви співвіднесли б героїв? (З благородним металом, можливо, із сріблом, але не з золотом, бо воно зовнішньо привабливе, має блиск, а Холмс і Вотсон з вигляду були звичайними, непоказними людьми)

Інтелектуальна розминка

Вчитель. Як відомо, Холмс викривав злочини, використовуючи дедуктивний метод розслідування.

-         В чому він полягає?

-         -Що таке дедукція?

(Дедукція – спосіб розмірковування, при якому нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами)

Зараз на екрані ви побачити особисті речі особисті речі героїв. Поясніть, з ким і як саме вони пов’язані.

Речі: люлька, скрипка, пістоль, плетене крісло, плед, валіза з медичними інструментами, лупа, обладнання для хімічних дослідів.

Рольова гра «Інтервю Шерлока Холмса»

Учень у ролі Шерлока Холмса коротко представляє себе.

 А зараз уявіть, що ви журналісти, і вам потрібно взяти інтерв’ю у великого ишпорки.

 V.Підсумок. Складання синканів.

Ш.Холмс

Розумний, спостережливий

Стежить, шукає, розплутує

Розкриває злочини методом дедукції

Найдосконаліша інтелектуальна машина

 

Вотсон

Чесний, порядний

Допомагає, дивується, захоплюється

Літописець діянь геніального детектива

Права рука Шерлока Холмса

 

Дискусійне питання: Оскільки Холмс і Вотсон працювали спільно, то, можливо, варто перейменувати збірку оповідань Конан Дойла на «Оповідання про Шерлока Холмса і доктора Вотсона». Чи згодні ви з цим?

- Кого ви вважаєте ведучим у класичному дуеті «Холмс і Вотсон»?

(Вотсон збирає факти, Холмс їх використовує. Герої взаємно доповнюють один одного, завдяки Вотсону краще пізнається образ Холмса.)

- Яка ж роль відведена Вотсону на фоні його знаменитого друга?

Постать Вотсона доповнює і відтіняє талант Холмса. Це дві різні грані англійського національного характеру, які створюють гармонію. Вотсон об’єктивно оцінює свою звичайність порівняно зі своїм  геніальним другом, свідомо обирає роль помічника, літописця.

 

Зверніть увагу на один з епіграфів уроку: «Можливо, ви не світите самі, але ви є провідником світла». Таку високу оцінку Вотсону дав Холмс. А от щодо самого Холмса, то Орсон Уеллс назвав його «людиною, яка ніколи не жила, але яка ніколи і не помре». Свідченням того, що цей літературний персонаж є дуже  популярним і житиме вічно, є музей Шерлока Холмса у Лондоні. І зараз я вам пропоную віртуальну екскурсію до цього музею, яку нам допоможе здійснити Олару Інна .

Віртуальна екскурсія у музей Шерлока Холмса

 

VI. Заключне слово вчителя

Отже, сьогодні з нами на уроці були літературні герої Шерлок Холмс і доктор Вотсон, які завжди цікаві людству. Читачі прагнуть їх наслідувати і знову і знову повертаються до них. Сподіваюсь, що і ви багато в чому будете брати з них приклад.     

  

   VІІ. Домашнє завдання буде таким: підготувати усне висловлювання на тему «Що приваблює мене у образі славетного детектива Шерлока Холмса?»