Вживання апострофа, м’якого знака.
- Деталі
- Батьківська категорія: Атестація вчителів
- Створено: Вівторок, 17 лютого 2015, 10:53
- Останнє оновлення: Середа, 25 березня 2015, 12:51
- Перегляди: 2378
Тема: Вживання апострофа, м’якого знака. Тренувальні вправи.
Мета: повторити правила вживання апострофа, м’якого знака;
удосконалювати вміння визначати в словах орфограму ’’апостроф ’’, ’’м’який знак’’,
пояснювати написання слів відповідними орфографічними правилами;
формувати орфоепічні й орфографічні навички;
розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, фонетичний слух, культуру усного й писемного мовлення, увагу, слухову і зорову пам’ять;
виховувати любов до рідної мови, бажання її вивчати.
Тип уроку: урок повторення вивченого
Хід уроку
I Організація класу
II Актуалізація опорних знань
Бесіда
- Для чого вживається апостроф?
- Перед якими літерами він вживається?
- Чому апостроф не ставиться у словах свято, медвяний, цвях?
- Чому апостроф ставиться у словах зв’язковий, розм’якнути?
- Коли ставиться і коли не ставиться апостроф після літери р? Наведіть приклади.
- За яким правилом апостроф ставиться у словах під’їхати, без’язикий?
- Дібрати спільнокореневі слова до слова Лук’ян, пояснити їх написання.
- Для чого вживається м’який знак?
- Скажіть, коли пишемо м’який знак. Коли не пишемо.
III Виконання вправ на повторення вивченого матеріалу
1 Робота біля дошки
Записати речення. Пояснити в словах орфограму ’’апостроф ’’, ’’ м’який знак’’. Зробити синтаксичний розбір першого речення .
1 Я переміг любов’ю біль і лихо.(О. Довгий).
2 Удар забувається,а слово пам’ятається.
3 Здоров’я – всьому голова.
4 Не їсть, не п’є, а ходить і б’є. (Годинник)
2 Вибірковий диктант
Виписати словаз апострофом (поставивши їх у початковій формі). Пояснити, для чого вживається апостроф. Виділене слово передати звукописом.
1 Вода все погане змиє, лиш не погане ім’я.
2 Музика без’язика, а людей збирає.
3 У ліс не з’їздиш, то на печі змерзнеш.
4 Де бур’ян цвіте, там хліб не росте.
5 Рум’яне яблуко найчастіше буває з черв’яком.
3Ситуативнезавдання.
Уявіть себе у ролі вчителя. Виправте помилки у словах, які, на вашу думку, написані неправильно.
Цв’ях, без’ідейний, від’їжджати, суб’єктивний, фотоз’йомка, компютер, рельєф, Лук’ян, необ’їжджений, яблунка, з’єднання, Св’ятослав, неньчин, Вячеслав, дівчинці.
4 Малюнковий диктант
( вчитель демонструє малюнки предметів, учні записують їх назви)
5 Прочитайте народні прикмети. Спишіть , позначаючи орфограми. Підберіть спільнокореневі слова до виділених слів.
1 варіант Рум...яний вечір і сірий ранок — на хорошу погоду. Чайка з...явилась — незабаром крига рушить.
2 варіант Жаб...ячий хор цілу ніч — на хорошу погоду. Граки з криком в...ються над гніздами — погода зміниться.
6 Розподільчий диктант ( учень біля дошки).
Запишіть слова у три колонки: в першу – з м’яким знаком, у другу – з апострофом, у третю – слова, у яких ні м’який знак, ні апостроф не пишеться.
Лук’яненко, возз’єднаний, відсвяткувати, Брянськ, різьбяр, безіменний, мавпячий, рум’яний, неньчин, мільйон, бар’єр, з’ясувати, рюкзак, на сторінці, кільця.
IV. Узагальнення вивченого матеріалу.
1. Завдання з ключем. Запишіть слова у дві колонки:
1) слова з апострофом;
2) слова без апострофа.
Медв...яний, п...ятсот, арф...яр, посер...йознішав, дзв...якнути, розв...язано, помор...янин, св...ято, сузір...я, харків...янин, вар...яг, від...їзд, різьб...яр, мавп...яча, роз...ятрити, при...їзд.
Ключ. З останніх букв обох колонок прочитайте назву вірша М. Рильського «Троянди й виноград».
2 Робота з деформованим текстом.
1 живи, Вік, вік учис… .
2 ім…я, найкраще, Добре, багатство.
3 Як на ноги, так за працю, зіп…явся, взявся.
4 Не вчи, співат… ,а солов…я, орла, літат… .
3 Творча робота.
За ілюстрацією та опорними словами побудуйте зв’язне висловлювання.
Рясні ягоди, звірята, з'їсти, пір'я, м'які шубки, свято, мерзнуть, біленький сніжок.
IV. Домашнє завдання
Вправа № 374;
Продовжити казку про апостроф "Якось в країні під назвою Граматика жив хлопчик на ім'я Апостроф. Він виконував важливу справу ...."