Відвідувачі
109
Статті
1092
Перегляди статей
355684

Буду я природі другом

Розробка  уроку  з  читання  у  3-б класі. Класовод Падурару  Марія  Миколаївна.

Тема. Буду я природі другом.
Дмитро Павличко. « Птиця». «Мрія».
Мета. Вчити дітей правильно і влучно висловлювати свої думки, розкрити красу дитячих людяних вчинків, удосконалювати уміння інтонувати вірші відповідно до зображених почуттів, розширити і поглибити знання дітей про лелек. Розвивати мислення, уяву, фантазію, діалогічне і монологічне мовлення, навички читання. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатства.

Хід уроку

1. Організаційний момент.
- Доброго дня! Сьогодні до нас на урок завітали гості, тож привітаємося з ними.
2. Перевірка домашнього завдання.
Пригадайте, будь ласка, з якою літературною постаттю ми ознайомились на минулому уроці? Спробуємо перевірити на скільки ви добре знайомі з його життєвим та творчим шляхом.
2.1. Перевірка знань про життєвий і творчий шлях Дмитра Павличка
(презентація).
- Чим відомий Дмитро Васильович Павличко? (чи правильною є ваша
відповідь ми зараз переконаємося з слів журналістів чи навіть самого поета)
- В якій школі навчався Дмитро Павличко?
- В якому році Дмитро написав свій перший вірш?
- Автором якої пісні, відомої на весь світ, є Дмитро Павличко? Молодці, чудово справились.
- Яким було ваше домашнє завдання?
(- Вивчити вірш «Розмова» Павличка в ролях, намалювати ілюстрацію до його вірша «Гном» і ще ми працювали в творчих групах - збирали інформацію про лелек)
2.2. Ілюстрації до вірша «Гном»
2.3. Інсценізація вірша Павличка «Розмова».
А тепер до творів Павличка. На сьогодні ви вчили напам'ять його вірш
«Розмова».
Додаткові запитання до учнів, які розповідали вірш:
- Що таке жолоб?
- Про що ще, крім тварин писав у своїх віршах Дмитро Павличко?
- Як автор по - різному звертався до кішки?
- Що таке онуча?
3. Вправи для розвитку читацьких навичок.
Так як спортсмени перед тренуванням розминаються так і ми зараз
порозмиваємося — розпитаємося.
3.1. Складання слів з розкиданих складів.

Розбіглися склади, мов мишенята. Потрібно котику їх позбирати та швиденько
прочитати найулюбленіші слова.
Мо ми ка ко ло ші риб
- Ось що полюбляє киця!
Ще один доказ, що Павличко був спостережливим і дуже любив тварин, а саме
кошенят - це вірш про кота Мартина, текст якого знаходиться у вас на парті.
3.2. Робота з картками. Читання вірша.
Кіт Мартин мишей не їсть,
А за рибою аж плаче!
За одну щупачу кість
Плем'я дав би він мишаче!
Він учився риб ловить,
Входив довго в ту науку,
І в одну прекрасну мить
Витягнув із річки щуку.
Д. Павличко Читання вірша одним сильним учнем.
- Яка улюблена страва Кота Мартина?
Читання вірша мовчки.
Плем'я - група, категорія людей, об'єднаних якою-небудь спільною ознакою.
Читання вірша дощиком, грозою.
4. Мотивація навчальної діяльності учнів.
О! завдання домашнє виконали на совість розминочку зробили, тепер сядемо по
зручніше і переглянемо новини, дізнаємося, чим сьогоднішній день відзначився
в історії.
4.1. Перегляд відеоролика.
Ви дивитесь новини. Сьогодні середа, 20 лютого. В студії працює Анастасія
Горинюк. Вітаю вас. Чим запам'ятався це день в історії? І ще одна важлива
подія - гімназія №3 приймає гостей - вчителів чернівецької області. Вибачте,
ми змушені перерватися на екстрене повідомлення. Щойно ми отримали листа
від матінки-природи з терміновим зверненням до всіх людей планети.
Дозвольте зачитати його.
Мої звертання до людей, Дорослих і малих дітей, Погляньте, де ми живемо, Що на Землі ми творимо.
Чом плаче матінка - природа? Куди зникає її врода? Чом ріки наші обміліли? А квіти наші де поділись?
Будуєм все, руйнуєм за що? Цього й самі не знаєм ми. Невже такі ми всі ледачі. Ніщо не здатні зберегти?

Нехай політик і учений Школяр і навіть немовля Билинку кожну зберігає, Щоб цвітом вкрилася земля.
Й справді, наша планета в небезпеці!
Зараз до вашої уваги пряме включення з третьої гімназії, де учні 3 - В класу не залишаються байдужими до проблеми Землі. Вони закликають бути природі другом. 4.2. Бесіда про охорону природи.
- Отже, тема нашого уроку - буду я природі другом!
- Подумаймо разом: чи завдамо ми шкоди природі, якщо, збираючи горіхи, зламаємо кілька гілочок, просто так зірвемо 2-3 гарненьких квіточки, піймаємо одного-єдиного красивого метелика?
-Так, природі буде гірше! Кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожен пійманий метелик, - це маленька рана, нанесена природі. І якщо одну рану нанесеш ти, другу - твій товариш, третю, четверту, п'яту - хтось іще, то що ж станеться з природою? Природі важко заліковувати навіть найменші рани.
- Чи любиш ти бувати на природі?
- Що найбільше любиш робити, перебуваючи на природі?
- Чи доводилося тобі надавати допомогу тваринам, рослинам? Яку саме?
- Як ви вважаєте, чого не любить природа? ( вогнища, пляшок, сміття...)
- Які книги про природу ти читав?
Які поради ми можемо дати всім людям
1)Вчися розуміти природу, стань її другом і захисником.
2)Радій красі природи, не зашкодь їй своїм недбалим ставленням.
3) В природі поводься тихо непомітно, дивись, слухай, не галасуй.
4) Користуйся будь-якою нагодою, щоб зробити для природи щось корисне. 5)Будь другом всіх живих істот, не муч і не вбивай тварин.
6)Стеж за чистотою природного середовища, не залишай за собою слідів
перебування в ньому.
7) Допомагай тим, хто турбується про природу. Захищай її
Природа в нас одна, вона така беззахисна перед людиною. Бережімо її, рятуймо! Рятуймо чисте повітря. Рятуймо воду - в морях, озерах, в малих і великих річках. Рятуймо рідкісних тварин та птахів - тих, що зникають в полях, у лісах, на озерах. Рятуймо злаки. А потім рятуймо квіти. Рятуймо світанки від кіптяви і димів. Рятуймо тишу, щоб у тиші милуватись співом пташок. Рятуймо землю, а також рятуймо небо. Рятуймо мрії... Від кого рятувати? Від себе, поки ще не пізно і можна хоч щось ще зберегти!
Дмитро Павличко теж є справжнім другом природи і в цьому ми переконаємося з його поезії, а саме вірша «Птиця».
5.0працюваііня вірша Д.Павличка «Птиця». 5.1. Словникова робота.

Але перш ніж ми перейдемо до читання, вияснимо значення деяких слів, щоб не виникло проблем з розумінням змісту вірша. Кривда - несправедливий учинок, ставлення до когось або чогось; несправедливість. Синонім - шкода.
Гомінкий - який багато говорить, видає звуки, шумить. Синоніми: говіркий, гомінливий.
Тріпотати, тріпотіти - часто й посилено битися (про серце). Потоки - струмки із стрімкою течією.
5.2. Слухання читання вірша вчителем.
- Чому затріпотіло серце пташки?
5.5. Читання мовчки - «Німе кіно»
- Як хлопчик ставився до птиці?
- Що просила пташка в хлопчика?
5.3. Читання слів, важких для читання.
Вітрець птиці
Зеренець пшениці
Крилець гомінкому
Кривди потоки
- Доберіть синоніми до слів гомінкий, кривда, потоки. Які з наведених слів римуються?
- Знайдіть слова у вірші, які варто виділити за допомогою логічного наголосу.

5.6. Читання вірша вголос по строфі.
5.7. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

- Що обіцяв хлопчик? Який догляд за пташкою?
- Чи зумів переконати хлопчик пташку?
- Прочитайте, як хлопчик умовляв птицю?
- Як відповідає на це пташина?
- Доведіть словами тексту, що хлопчик любить птицю.
- З якими словами прохання звернулась птиця до хлопчика?
- Чи зрозумів це хлопчик?
- Отже, яким був хлопчик і чому? 5. 8. Ковзне читання.
Доведіть або заперечте мою думку словами оповідання:
- Тріпоче серце вільної птиці, в руках моїх не чує доброти.
- Хіба потоки загубили воду, Хіба в полях уже зерна нема?!
- Я дам тобі водиці і пшениці, Моя пташино, тільки не лети!
- Пусти мене, мій друже, на свободу, І все, що треба, я знайду сама.
- Пусти мене! Мені, дитино мила, дорожче зерно, ніж воля твоя!
- Моя рука ніколи і нікому
ні кривди, ні біди не принесе! 5. 8. Художній аналіз віпша.

А ви ніколи, діти, не замислювалися над тим, як письменник знаходить ті влучні слова та вирази?
- Автор любить природу всім серцем, всією душею.
- Він не тільки любить природу, але й спостерігає за всім, що відбувається в природі. Тому і слова в нього живі. Декілька слів і ціла картина. Він цінує кожне слово, не вживає його абияк.
- Знайдіть епітети, які вживає автор у вірші з такими словами: Птиця - (піймана)
Руки - (легенькі)
Небо - (гомінке)
-Знайдіть у вірші порівняння.
(руках легеньких, як вітрець)
Чи є у вірші звертання? Які розділові знаки ми ставимо при звертанні?
-Чи є у вірші антоніми?
(Свобода - неволя)
5.8. Підготовка до читання вірша в особах.
- З якою інтонацією слід читати слова хлопчика? Як змінюється інтонація до кінця розмови?
- З яким почуттям слід читати слова пташки?

5.8. Читання вірша в особах (ляльковий театр)
5.9. Підсумок.

- У яких рядках висловлено головну думку вірша?
- Подумайте: ці слова автор спрямовує тільки пташці? -Ні. '
- А кому ще? (Учні відповідають). Правильно. Усім людям. У тому числі й нам з вами.
- Що залишилось від твору у вашій душі?
6. Фізхвилинка
Пташка високо літає, Зайчик весело стрибає, Тихо лис десь пробіжить, Кабан під деревом сидить. Десь в барлозі спить ведмідь. Всіх звіряток цих любіть!
- Які пташки зимують в нас? (Сизий голуб, хатній горобець, сіра ворона, галка, сороки)
- Яких перелітних птахів ви знаєте? (Качки, гуси, журавлі, ластівки, лебеді, орли, зозулі, дрозди)
Довідкове бюро готувало ще одне домашнє завдання - збирало найцікавішу • інформацію про лелек. Ваше завдання - уважно слухати інформацію і звернути увагу які синоніми до слова
7. Робота в группах «Довідкове бюро»
- То як можна ще назвати лелеку?
- Чорногуз, гайстер, бузько, боцюн, бусол.

7. Робота над віршем «Мрія»
7.1. Читання вірша вчителем
- Яка мрія була у хлопчика?
7.2. Словникова робота.
Клекіт пташиний - звуки, що подають деякі види птахів, відлітаючи у вирій (лелеки, журавлі).
7.3. Читання вірша мовчки
- Які сни уявляє хлопчик?
7.4. Читання вірша вголос
- Навіщо хлопчик хотів збудувати хату? А для чого колесо?
7.5. Читання вірша напівголоса, закриваючи нижню, верхню половину
літер.
- В якому темпі, з якою інтонацією треба читати цей вірш?
7.6. Прочитай вірш, вибираючи з ряду синонімів те слово, яке вжив автор.
Як виросту - збудую (дім, будинок, хату),
На хаті колесо (приладнаю, приб'ю, прикріплю), А там я поселю (крилату, летючу, літаючу), Лелечу, клекітну (родину, сім'ю, пару). Нехай розводяться, (селиться, гніздиться) По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях), Нехай мені щоночі (сниться, ввижається, здається), Що я літаю,наче (пташка, птиця, птах). 7.6. Гра «Золотарибка» (Робота в парах)
- У кожного на парті є чарівна золота рибка, яка виконає любе ваше бажання.
Напишіть своє бажання і відпустіть рибку в море.
( Діти виходять до дошки, зачитують свої бажання і прикріплюють рибку на
дошку).
Продовжіть речення: Як виросту -
8. Підсумок уроку.
8.1. Робота в групах. Скдадання сен кану. Сенкан — це вірш, що складається з п'яти рядків.
Слово "сенкан" походить від французького слова "п'ять" і позначає вірш у п'ять рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок - це опис теми, який складається з двох слів (два
прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов'язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Сонце, природа, квіти, птах, лелека, мрія, книга, люди.
9. Оцінювання.
10. Домашнє завдання

Вірші на с. 46 - 47 виразно читати, Підібрати загадки про птахів