Відвідувачі
113
Статті
1095
Перегляди статей
359970

Втрата ілюзій

Тема уроку: Жульєн Сорель. Втрата ілюзій.

Мета уроку:: дослідити психологічний портрет головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне», з’ясувати символічну назву твору, розкрити суть порушеної автором проблеми вибору життєвих цінностей;

формувати в учнів навички аналізу соціально-психологічного роману, розвивати асоціативне мислення, читацьку спостережливість, увагу до художньої деталі, вміння аргументувати свою думку;

виховувати потребу в свідомій життєвій позиції, особистісну відповідальність за обрані орієнтири; формувати життєві ідеали, що базуються на загальнолюдських духовних цінностях.

Обладнання: Портрет Ф. Стендаля. Ф. Стендаль. «Червоне і чорне». презентація «Жульєн Сорель. Втрата ілюзій».

Тип уроку: урок – дослідження.

Хід уроку

                                 Епіграфи до уроку:

                           Життя прожити – не поле перейти. Народна мудрість

                           Кожен — коваль своєї долі. Аппій

                           Найтрудніша професія — бути людиною. X. Марті

I. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. «Жит – стверджує народна мудрість. Що чекає нас на цьому шляху? Від першого кроку дитини - до останнього подиху, від поразок – до перемог, від вибоїн – до рівнин, від падіння – до воскресіння. Чомусь людина замислюється над тим, як жила, що зробила протягом свого існування, лише в останні миті. Чому так відбувається? Не вистачало часу чи не було потреби в аналізі? Нелегко копирсатися в собі, а варто, щоб уникнути нових помилок. Для цього потрібно перегорнути пройдене життя, як книгу, не залишити поза увагою жодної сторінки. Головний герой роману «Червоне і чорне» Ф. Стендаля Жульєн Сорель змушений розгорнути книгу свого життя в розквіті літ. Молодий – за віком, старий – за душею. Як висловилися полкові офіцери, «в цьому юнакові є все, крім юності». Як сталося, що Жульєн занапастив своє життя? На це запитання спробуємо сьогодні знайти відповідь. А допоможе нам у цьому видатний майстер слова Ф. Стендаль.

II. Повідомлення теми, мети уроку.

Очікувані результати уроку:

- формування вміння створювати психологічний портрет героя художнього твору; - на основі аналізу з’ясувати символічну назву роману;

- формування критично-емоційного ставлення до прочитаного;

- пошук паралелей: художній текст – сучасність – моє «Я»;

- вміння висловлювати власну думку, захищати свою позицію.

1. Робота з епіграфами до уроку.

2. Створення проблемної ситуації.

Вибір. Як часто ми опиняємося в ситуації, коли потрібно віддати перевагу чомусь. Ще з дитячих років вибирали іграшку, солодощі, одяг. Дорослішаємо – і мова вже йде про серйозніші речі: професію, вчинок, ставлення до людини.

- Від кого залежить наш життєвий вибір?

Чи може людина залишатися людиною за будь-яких умов?

III. Робота над темою уроку. Запис в зошитах теми уроку.

1. Вступне слово вчителя. Епіграфом до першої частини роману «Червоне і чорне» французький письменник обирає вислів Дантона «Правда, сувора правда!», тим самим наголошуючи читачам, що твір написано в дусі критичного реалізму. Як не гірко це сприймати, «Роман – дзеркало, з яким ідеш великою дорогою. То воно відбиває голубе небо, то брудні калюжі й вибоїни.» Демонструється слайд 3 презентації «Жульєн Сорель. Втрата ілюзій».

. Створення психологічного портрету головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне».

2. Робота в групах.

1 група - Представником якого класу був Жульєн? - Чим вирізнявся серед інших

2 група - Про що мріяв? - Як він міг утвердитися в житті? - Чи відповідає кар’єра священика справжньому покликанню героя?

група - Перед яким вибором постав юнак? - Чим треба було пожертвувати, щоб стати успішною людиною в суспільстві на той час?

3. Дослідження учнів. Відповіді на запитання.

Слайди 4,5.

Згадаємо, як сходив до мети Жульєн (слайд 6).

Як бачимо, він пройшов шлях від Вер’єра до Парижа, від селянина – до поручика де Ла Вернея.

Три етапи в житті Сореля, але у всіх однакова структура. (слайд 7)

- Чому не може втриматися Жульєн на вершині певних досягнень?

- Що заважає йому?

Висновок. Заради кар’єрного зростання юнакові треба ламати себе, стримувати справжні почуття. Шляхетне і підле борються в його душі, внутрішній і зовнішній конфлікти наростають – і все закінчується падінням, катастрофою.

Проаналізуйте вислови Жульєна Сореля.

- Як вони характеризують його?

- Чому герой приходить до висновку «Мені нічого робити на землі»?

Слайд 8.

4. Метод «Мозковий штурм».

- Дослідіть, як змінюються на протязі життя якості характеру Жульєна.

- Чи можна стверджувати, що герой іде шляхом еволюції?

Висновок. Стримуючи власний темперамент і ставлячись до суспільства з презирством, юнак поводиться за його законами. Прокладаючи дорогу до аристократичного суспільства XIX століття, герой змушений розлучитися з найкращими властивостями душі, замінити їх на відразливі. Поступово його серце заповнюють до краю лише егоїзм і лицемірство.

Слайди 9,10,11.

- Поясніть, як ви розумієте обраний Стендалем епіграф до другої частини роману «Даруй мені, Господи, посередність» (Мірабо).

слайд 12.

5. Метод «Мозковий штурм».

- Зачитайте виступ Жульєна на суді. Слайди 13-14.

- Чи міг герой врятувати собі життя під час суду?

- Чому не зробив цього?

- Чому Стендаль убиває свого героя?

Висновок. Уперше внутрішній голос Сореля й те, що він каже публічно, не суперечать одне одному. Прийшовши до висновку, що він занапастив своє життя, Жульєн сам засуджує себе на смерть. У погоні за славою, багатством він зрадив найкращим властивостям душі, став схожим на тих, кого зневажав, змінював долі інших. Отже, не має права жити. Йому нічого робити на землі. З’ясування символічного значення назви роману.

6.Творча робота у групах: на клаптиках кольорового паперу червоного і чорного кольорів запишіть слова, які, на вашу думку, розкривають символічне значення назви твору Стендаля.

Висновок. Червоне означає пристрасть, любов, жагу, кров, колір мундира офіцера, символ агресії, гільйотини.

Чорне — символ зла, смерті, жалоби, колір повсякденного одягу Жульєна — як семінариста, як секретаря де Ла Моля. Зрештою, життя Жульєна, як і кожної людини, нагадує гру в рулетку, вибір ставок на червоне і чорне.

7. Слово вчителя. Герой роману Стендаля гине, тому що живе в XIX столітті. Пам’ятаєте? «Яка мука!.. Ось він, вплив сучасників!.. О дев’ятнадцяте століття!» Ви, діти, представники нового часу. Та чи можемо ми стверджувати, що проблема, піднята французьким класиком, себе вичерпала? Чи актуальний твір сьогодні? Повернемося до проблемних запитань, які визначили на початку уроку.

- Від кого залежить наш життєвий вибір

- Чи може людина залишатися людиною за будь-яких умов?

8.Заключне слово вчителя. Можна по-різному визначати мету свого існування, але слід дотримуватися одного: треба прожити життя з гідністю, щоб не соромно було згадати. Гідність вимагає доброти, великодушності, вміння не впадати в крайнощі, відкидає егоїзм і приниження, радить бути правдивим, вірним товаришем, знаходити радість у допомозі іншим. Ні в якому разі не слід підтримувати ганебне, руйнівне в собі й людях, варто залишатися Людиною з великої літери. Життя – це творчість. Творіть добру ауру довкола себе. Людина залишає по собі пам’ять. Що про неї згадають, залежить від неї самої. Ми повинні пам’ятати, що кожен із нас – особистість, унікальне і неповторне створіння. Життя прожити – не поле перейти. На довгому і тернистому шляху потрібно зберегти себе, не розгубити. Прислухаємося до поради української поетеси Ліни Костенко : І не знецінюйте коштовне, Не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторне На сто ерзаців у собі!

IV. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалося на уроці найбільше?

- Чи допомогла вам презентація у розв’язанні проблеми?

- Чи подобається групова робота на уроці? Чи всім дали змогу висловитися?

V. Домашнє завдання: підготуватися до написання твору-роздуму за романом Стендаля «Червоне і чорне».