Відвідувачі
113
Статті
1095
Перегляди статей
360043

11 клас

Тема уроку. Ґійом Аполлінер– поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни».

Мета уроку: ознайомити учнів з життям і творчістю Г.Аполлінера, відстежити зв’язок поета з кубізмом, поглибити знання про верлібр; розвивати в учнів уміння систематизувати новий матеріал, визначати основні риси творчості поета; розвивати творчі здібності учнів; вдосконалювати навички виразного читання; виховувати інтерес до поезії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет поета, учнівські ілюстрації - каліграми, репродукції картин   П. Пікассо, відеофрагменти ,мультимедійна презентація

                                                                                                                                       

                                                                         Епіграф

                                                                                Я вмію радувати людей …

                                                                                 Знаки пунктуації не мають сенсу,

                                                                                  справжня пунктуація – ритм і паузи вірша.

                                                                                                                                     Г.Аполлінер

                                                   Хід уроку

I .Актуалізація опорних знань

II.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

III. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу

1. Слово вчителя. (перегляд презентацієї)

2.Робота зі словником термінів.

Модернізм (від франц. – сучасний, новітній) – загальна назва напрямків і шкіл у літературі та мистецтві кінця ХІХ – початку ХХ ст.

Авангардизм (від франц. – передовий загін) – це умовна назва низки художніх течій, що оголосили «революцію в мистецтві» і рішуче розірвали зв’язок з реалістичною традицією.

Сюрреалі́зм (surrealisme — надреалізм) — авангардистська літературна течія, яка ставила за мету відкрити новий шлях звільнення мистецтва від знедуховленої дійсності через сферу «надреального», підсвідомого, покликану оновити не лише художню діяльність, а й життя. Своїм ідеологом вважали З. Фройда. Аполлiнер став теоретиком сюрреалiзму, напряму в лiтературi, i цей термiн належить саме йому, що означає "надреалiзм".   Поет, вважав вiн, мусить боротися зi старими поетичними штампами, творити несподiване, експериментувати.  

3.Робота зі словником термінів.

Модернізм (від франц. – сучасний, новітній) – загальна назва напрямків і шкіл у літературі та мистецтві кінця ХІХ – початку ХХ ст.

Авангардизм (від франц. – передовий загін) – це умовна назва низки художніх течій, що оголосили «революцію в мистецтві» і рішуче розірвали зв’язок з реалістичною традицією.

Сюрреалі́зм (surrealisme — надреалізм) — авангардистська літературна течія, яка ставила за мету відкрити новий шлях звільнення мистецтва від знедуховленої дійсності через сферу «надреального», підсвідомого, покликану оновити не лише художню діяльність, а й життя. Своїм ідеологом вважали З. Фройда. Найповніше сюрреалізм розкрився у віртуозних картинах С. Далі.-іспанський живописець.Картини «Жираф у вогні», «Телефон-омар»

3. Дружба Г. Аполлінера з П. Пікассо

1904 р. – бар біля вокзалу Сен-Лазар, Париж. Перша зустріч. У паризьких кав’ярнях обговорювалися свіжі новини мистецького життя. В одній з таких кав’ярень із поетичною назвою «Під золотим сонцем» Аполлінер познайомився   з художником-кубістом Пабло Пікассо. Па́бло Ру́їс Піка́ссо — іспанський і французький художник, працював в основному у Франції, один із найвидатніших митців XX століття.

Учитель. Пригадайте, що таке кубізм?

4. Кубізм – авангардистська течія в європейському живописі, яка сформувалася у Франції на початку ХХ ст. (П. Пікассо). У своїх картинах кубісти розкладають предмети на елементарні геометричні тіла – куб, шар, конус. Їхня програма – деформація реального світу надуманими експериментами в царині форми.   Представником кубізму був Пабло Пікассо. Назва течії виникла випадково: роботи нагадують дитячі кубики

Пропоную вашій увазі репродукцію картини П. Пікассо «Жінка з віялом», яка виконана в стилі кубізму.

5. Робота творчих груп

Завдання. Кожна творча група аналізує певну поетичну збірку, пояснює назву, історію створення поезій, визначає тему, ідею та художні засоби провідної поезії, читання напам’ять.

І група: збірка «Алкоголі. 1898-1913 рр.», аналіз поезії «Міст Мірабо».

ІІ група: збірка «Каліграми. Вірші Миру та Війни», аналіз поезії «Зарізана голубка й водогорай».

І група

Збірка «Алкоголі. 1898-1913 рр.»

У збірці «Алкоголі» поет відтворює світосприйняття людини початку ХХ ст. дитини урбаністичної цивілізації, яка насолоджується модерною красою індустріального міста, захоплено спостерігає шалену динаміку життєвого плину, і з великими сподіваннями на оновлення світу вітає історичні зрушення, що відбуваються у неї на очах.

Назва збірки – «Алкоголі» - п’янкий і палючий сонячний напій життя, що дарує насолоду й муку, приголомшує свідомість і загострює почуття, - ось яке смислове поле виникає навколо цього слова.Вірші написані верлібром

6. Верлібр (від фр. verslibr – вільний вірш) – система віршованих рядків, ритмічна єдність яких основана лише на інтонаційній подібності. «Знаки пунктуації не мають сенсу, бо справжня пунктуація – ритм і паузи вірша».

Виразне читання напам’ять поезії «Міст Мірабо» в українському перекладі , історія створення

Поезія «Міст Мірабо» присвячена Марі Лорансен, з якою поет познайомився 1907 року. Їй було двадцять два роки, йому – двадцять сім. Марі – художниця, писала вірші. Їхні стосунки тривали п’ять років, і, за словами митця, «можливо, були найважливішими» для нього. Але закоханим не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки, а й роздуми поета про саме життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений розлуці з Г. Аполінером.

7. Аналіз вірша «Міст Мірабо».

Міст Мірабо (фр. Pont Mirabeau) — міст через річку Сену в Парижі, побудований в 1895—1897. З 29 квітня 1975 має статус історичної пам'ятки. Міст має довжину 173 м та ширину 20 м (12 м — проїжджа частина і 4 м — тротуари). Головна арка мосту має довжину 93 м, дві бічні арки — 32,4 м. Два пілони мосту споруджені у вигляді кораблів,

прикрашених алегоричними статуями . . У 2001 з'явилася пісня Міст Мірабо Марка Лавуана на слова Аполлінера. (відеофрагмент .Пісня французькою мовою )

Головна думка – хоча життя палюче, мов спирт, може спричинити біль, але не може зупинити річку, залишити кохання.

Вірш «Міст Мірабо» (збірка «Алкоголі») став своєрідною візитною карткою любовної лірики ХХ століття. Назва: "Міст Мірабо"

8. Заповнення анкети твору.

Автор: Гійом Аполлінер

Рік: 1912

Збірка: "Алкоголі. Вірші 1898 - 1913"

Жанр: ліричний вірш

Стиль: кубофутуризм

Тема: кохання, що минає і швидко спливає

Мотив: утвердження вічного життя цінності людського "я"

Проблематика:кохання;життя та смерть;тлінність і вічність;існування особистості.

Провідні образи: ріка Сена, міст, кохання, вода, час

Художні засоби: антитези ("вода бігуча - життя хода тягуча");паралелізм ("любов сплива як та вода бігуча");рефрен.

8.Рефрен (від фр. - приспів) – рядок або кілька рядків, які повторюються наприкінці строфи; здебільшого підкреслює найважливішу думку твору.

Міст Мірабо: символ кохання, символ вічного, нетлінного, непідвладного часу

Особливості: відсутність розділових знаків.

ІІ група. Збірка «Каліграми. Вірші Миру та Війни».

Назва другої книжки поезій – «Каліграми. Вірші Миру та Війни» - була породжена ідеєю створення віршів у вигляді малюнків, які б відбивали основний зміст текстів.

Учитель. Пригадайте, що таке каліграми?

9. Каліграми – вірші у вигляді малюнка, фігурні вірші, «ідеограми».

Перегляд каліграм , створених учнями.

Основний зміст та композиція цієї збірки були зумовлені намаганням автора представити «літопис» свого духовного життя напередодні й під час Першої світової війни . Спираючись на особистий фронтовий досвід, Аполлінер розкриває страшну руйнівну силу війни. Скорбота за загиблими, співчуття постраждалим, тривога за тих, кому довелося власноруч виконувати щоденну криваву роботу, щохвилини наражаючись на смертельну небезпеку, утворюють емоційне тло аполлінерівської воєнної лірики.

"Каліграми" складаються з шести розділів і містять 84 поезії. Розділивши книгу на шість частин за хронологічним принципом, Аполлінер ніби підкреслив, що "Каліграми" - ліричний літопис епохи. Послідовність віршів створює щось схоже на проходження кіл пекла, яке завершується коротким оптимістичним апофеозом з кількох звернених у майбутнє віршів 1917-1918 років.

10. Аналіз вірша «Зарізана голубка й водограй».

Поезія присвячена пам’яті друга, літератора Рене Даліза, що загинув на фронті в час Першої світової війни.

Голубка – символ миру, чистоти, пов’язаний із Святим духом.

Водограй – вода, чистота, життя, невпинний рух, плач за загиблими.

Але голубка – «зарізана», тобто мертва.

Антитеза: смерть (зарізана голубка) – життя (невпинний рух водограю).

Водограй асоціюється з плачем, що збігається з настроєм ліричного героя. Друзі, яких поет згадує, дивляться у воду – «сонну воду», і погляд їхній «вмирає десь».

«Сонна вода» - це статичність, зупинка руху, смерть.

Отже, каліграма символізує вічний плач за загиблими на війні. Будь-яка війна сприймається поетом як всесвітній апокаліпсис.

П.Пікассо намалював картину «Голуб»(зображення на слайді).

Актуальність поезії «Зарізана голубка й водограй» (учні висловлюють власні думки)

IV.Узагальнення і систематизація знань

Для творчості Аполлінера характерним є синтез різних видів мистецтва:

• література (поезії);

• живопис (каліграми);

• музика (поезії створюються паралельно з музикою).

V. Підбиття підсумків уроку

Вправа «Вільний мікрофон»

Поезія Г. Аполлінера мене вразила …

Відкриттям для мене було … ( продовжіть речення)

V I.Домашнє завдання: За підручником прочитати матеріал про творчість Г.Аполлінера (ст. 98 – 101), вивчити напам’ять вірш «Міст Мірабо».