Відвідувачі
113
Статті
1095
Перегляди статей
360010

7 клас

Урок за новелою О.Генрі «Вождь Червоношкірих». Гумористичний зміст твору.

 Мета: дати короткі відомості про американського письменника О.Генрі, формувати компетентнісну особистість школяра; розвивати вміння аналізувати літературний твір, вивчати його композиційні та художні особливості, спів ставляти світ дітей і світ дорослих;
розвивати аналітичне і позитивне мислення; виховувати порядність, милосердя, здоровий глузд.

Обладнання: виставка книг О.Генрі, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.

                                                  Поведінка – дзеркало, в якому

                                                    кожен показує своє обличчя.

                                                                       В.Гете

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

- З творчістю якого письменника ви познайомилися у розділі «Людські стосунки»?

- Назвіть вивчені вами твори. Який із них вам запам’ятався найбільше? Чим саме?

- Дайте визначення оповідання.

- Що уславлює Джек Лондон в оповіданні «Жага до життя»?

- До якого жанру ви віднесете прочитаний твір до сьогоднішнього уроку позакласного читання? Доведіть свою думку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

  1. Ознайомлення з темою та завданнями уроку. Записи в зошитах.

2. Перегляд презентації за творчістю О.Генрі.

  1. Робота з теорії літератури. Засвоєння поняття новела.

     Новела – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом, напруженою та яскраво змальованою подією.

4. Робота над змістом новели.

-         Який з епізодів найбільше запам’ятався? Що в ньому зацікавило вас?

-         Про яку незвичайну подію йдеться у творі О.Генрі?

-         Навіщо Семові та Біллові були потрібні гроші? Як вони задумали здобути капітал?

-         Чи жаль вам Джонні, якого викрали?

-         Який художній засіб використав автор у новелі?

-         Що таке гумор?

-         Чи тільки смішно вам було під час читання?

-         На які роздуми наштовхнула вас новела?

ІІІ. Робота над змістом епіграфу уроку.

-         Як ви розумієте образну назву уроку?

-         Чи пов’язана вона з гумором американського письменника?

-         Як на вашу думку, чи можна насправді домогтися чогось, не прикладаючи власних зусиль, та ще й нечесним шляхом?

-       Прочитайте та прокоментуйте думки Й.Гете та Ж.Поля, взяті за епіграф до уроку.

IV. Формування нових знань і способів дії.

    1.Дослідження тексту новели.

- В якій сім’ї  жив хлопець Джонні? Схарактеризуйте відносини батька і сина.

- Який факт засвідчує байдужість Ебенезера Дорсета до сина?

- Яку мораль несуть у собі Білл та Сем? Чи є такі люди у нашому сучасному суспільстві?

- Навколо чого концентруються всі події в новелі?

- Що спільного між батьком Джонні і викрадачами?

- На що сподівалися викрадачі? А що отримали натомість?

- Зачитайте листа Ебенезера Дорсета.

-  Де, на вашу думку, кульмінаційний момент твору?

  1. 2.Визначення композиції новели:

- експозиція: прийшла думка про викрадення дитини;

- зав’язка: викрадення Джонні;

- розвиток дії: ігри – страждання – розвідка в с.Поплар-Ков – лист-відповідь;

- кульмінація: відповідь Дорсета;

- розв’язка: повернення хлопця додому.

  1. 4.Запитання та завдання:

В чому несподіваність розв’язки новели?

Що ви дізналися вдома про автора новели «Вождь Червоношкірих»?

     Перегляньте відео фрагмент «О.Генрі» і складіть стислу розповідь про письменника

5.Узагальнення вчителя. У сюжетах новел О.Генрі відбилися колізії його непростої долі, в їхніх героях – численні людські характери, з якими зводило письменника його драматичне життя.

    Творчості О.Генрі чужі глобальні соціальні проблеми – вони чужі і його героям, «маленьким», пересічним американцям: комівояжерам, торгівцям, клеркам. Ковбоям, дрібним авантюристам, фермерам. Саме до них переймається співчуттям читач, який знайомиться з героями за якихось надзвичайних обставин і разом з ними приходить до несподіваної розв’язки, здебільшого щасливої, що її готує автор. Гумор і комедійність переважають у творах О.Генрі над сатирою, мелодраматизм поєднується з гостросюжетністю.

     О.Генрі писав також і романи, але в історії літератури він відомий як неперевершений майстер новели. Красномовним є той факт, що, починаючи з 1919р., у США щороку присуджується премія О.Генрі за кращий новелістичний твір року.

     Першим перекладачем О.Генрі українською мовою був наш гуморист Остап Вишня (збірка «Любовні напої», 1924).

V.  Застосування знань, умінь, навичок.

        1.Творче завдання: змоделюйте характер Джонні.

(Учні самостійно записують у зошит риси характеру героя).

 Підтвердить свої записи цитатами з твору.

 Яким були ігри хлопчика? З ким і чому він невблаганний у жорстоких витівках?

     Висновок. Садизм Джонні спрямований проти носія такої ж моралі Білла Дрісколла. Гонитва за наживою стає змістом життя оточуючих Джонні людей. У цій жорстокій боротьбі не знайшлося місця цивілізованій конкуренції, хлопець виявився талановитим наслідувачем своїх вихователів. Він з грубою жорстокістю ставився до тварин і людей. Мірою жорстокості хлопця можуть бути слова Білла в останньому епізоді, де зображено, як викрадачі опівночі приводять Джонні додому і віддають батькові сина, доплачуючи 250 доларів. З іншого боку, дорослі отримали урок від дитини, яка сприйняла все за гру і проявила себе, як воїн Червоношкірих. Ігри хлопця часто переходять межу людського точно так, як дорослі перейшли межу людської моралі. Усі отримали, як говориться в народі, по заслузі.

2.Вікторина «Кращий знавець тексту новели «Вождь Червоношкірих».

1.     Імена викрадачів. (Білл і Сем)

2.     В якому штаті відбуваються події? (Алабама)

3.     Назва містечка, куди приїхали герої. (Вершина)

4.     Що найбільше любив Ебенезер Дорсет? (Гроші)

5.     Скільки років було Джонні? (Десять)

6.     Що збирався зняти з Білла Вождь Червоношкірих? (Скальп)

7.     А яка доля чекала Сема? (Засмажить його на вогнищі)

8.     Як Джонні охрестив Сема? (Зміїним Оком, Шпигуном)

9.     В одній руці Вождь Червоношкірих тримав волосся Білла, а в другій…? (Гострого ножа)

10.  За словами Білла, хлопець засмажив би на вогнищі Сема, якби знайшов…що? (Сірники)

11.Що сподівався побачити Сем з того боку, де було місто? (Натовп фермерів, що розшукував хлопця)

12.Що саме Джонні засунув за комір Білла? (Гарячу картоплину)

13.  З яким біблійним героєм порівнює автор бойовий клич Вождя Червоношкірих? (Давида)

14.  Старовинна ручна зброя для метання каміння. (Праща)

15.  Улюблений біблійний герой Білла. (Цар Ірод)

16.  Які порівняння вживає Білл для розбишаки? (Ракета, дикий кіт) А автор? (П’явка, липкий пластир)

17.   Як підписалися викрадачі під своїм листом? (Два лиходії)

18.  Після того, як Джонні набридло бути індіанцем, ким він захотів бути? (Розвідником)

19.Яка роль відводилася для Білла? (Роль коня)

20.Колір хустки Білла, якою він витер лице. (Червоний)

21.Хто привіз на вказане викрадачами місце лист-відповідь? (Хлопець-підліток)

22.  Скільки хвилин міг утримувати старий Дорсет свого сина? (Десять)

23.  Скільки штатів збирався перетнути Білл за десять хвилин? (Три: Центральні, Північні, Середньозахідні)

24.  Де Сем догнав Білла?(За півтори милі від міста)

VI.     Оцінювання.

VII. Домашня робота. Творча робота на тему: «Жорстокість і милосердя… Звідки вони беруть свій початок?»