Відвідувачі
113
Статті
1095
Перегляди статей
359969

Урок позакласного читання

Урок позакласного читання. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довга Панчоха».

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменниці, зацікавити учнів, спонукати до читання; розвивати навички виразного читання, уміння аналізувати художній твір, висловлювати власні судження про героїв та художні якості книжки; виховувати любов до книги, прагнення до самопізнання та самовдосконалення.

Обладнання: мультимедійна презентація,відеоролик про А. Ліндгрен., фотоматеріали, картки з цитатним матеріалом, картки «Кола Венна», презентації книг письменниці.

                                                 Епіграф до уроку:

                                   «Щасливий той, хто вважає себе                            

                                   щасливим»                 Г.Філдінг

Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності. Створення емоційного настрою.

- Що таке щастя? Від чого воно залежить?

- Як, на вашу думку, якого кольору щастя?

Уявіть собі таку картину. Ви опинилися в іншій країні. Вас оточують екзотичні картини, плескіт води. легенький вітерець, спів пташок. Які почуття вас охоплюють? Хіба не відчули ви мить щастя? Отже, що потрібно людині, щоб бути щасливою? Так, треба мати творчу уяву, яка рятує від буденності. А ще кажуть: «З ким поведешся, від того й наберешся». Сьогодні ми спробуємо подружитися з дуже щасливою дівчинкою, мрійницею і фантазеркою, яка навчатиме бути щасливими нас. Родом ця дівчинка зі Швеції. Отже, мандруємо до Швеції в пошуках таємниць щасливого дитинства.

ІІ. Запис теми та епіграфа уроку в зошитах.

1.Робота з епіграфом уроку.

2.Запис у зошитах очікувань від уроку (Сьогодні на уроці я хочу...»).

ІІІ. Робота над темою уроку.

1. Коротка розповідь про Швецію, демонстрація краєвидів Швеції.

Відкрию вам секрет: кожен швед мріє про малесенький дерев'яний будиночок, пофарбований в червоний колір, в лісовій місцевості, неподалік спокійного озера, щоб відчувати єдність з природою, слухати шелестіння листя й щебетання птахів, рибалити, купатися, їздити на велосипеді.   В давні часи навіть бідні родини фарбували будиночки в червоний колір, бо вважали, що так вони мають солідніший вигляд.

Саме у такому червоному сільському будиночку зявилася на світ шведська письменниця Астрід Лідгрен, літературна мама Пеппі, адже саме вона написала повість-казку «Пеппі Довгапанчоха».

2. Перегляд відеоролика про життя і творчість А.Ліндгрен.

3. Повідомлення учня про історію написання повісті.

Коли маленькій Карін, доньці Астрід Ліндгрен, було сім років, вона тяжко захворіла і лежала в ліжку кілька довгих місяців… Щовечора мама розповіла їй якісь історії. Якось, коли Астрід Ліндгрен уже не знала, про щоб їй ще розповісти, Карін попросила розказати про Пеппі Довгупанчоху.

Як згадує сама письменниця, вона тоді, "не спитала, хто це, і почала вигадувати дивовижні пригоди, які б відповідали незвичайному імені дівчинки”. Отак народилися ці історії, а згодом, наче й забулися. Та якось узимку письменниця … зламала ногу! Щоб якось розрадитись, вона почала пригадувати й записувати пригоди Пеппі, розказані доньці. Потім передрукувала їх і подарувала Карін на день народження, а один примірник надіслала до видавництва. Та невдовзі рукопис повернувся з відмовою.

Проте вона через рік надіслала рукопис в інше видавництво, де пригоди Пеппі Довгапанчоха і побачили світ, одразу ж отримавши першу премію на конкурсі книг для дітей.

ІV. Читання окремих розділів твору.

1. Бесіда за прочитаним.

- Чи сподобався вам твір про Пеппі Довгапанчоха?

- Що вас найбільше вразило у ньому?

- В яких епізодах вам би хотілося опинитися на місці Пеппі?

- Чи можна стверджувати, що Пеппі – щаслива дівчинка? Що ж її робить щасливою?(У неї оптимістична життєва позиція. Вона прикрашує своє життя власними вигадками).

2. Робота над теоретичним матеріалом. Метод «Прес».

- Як ви вважаєте, до якого жанру слід віднести твір «Пеппі Довгапанчоха»? Чому? (Казка, повість).

- Ви маєте довести сказане за допомогою методу «Прес». Перша пара, доводить, що «Пеппі Довгапанчоха» - казка, друга пара, що цей твір – повість.(Можливі відповіді: Ми вважаємо, що «Пеппі Довгапанчоха» - казка.

Тому що це вигадана оповідь, в ній є фантастичні події.

Наприклад, насправді такої дівчинки не існувало ніколи, діти не можуть бути такими сильними, щоб піднімати коня, не можуть жити без дорослих.

Отже, цей твір – казка.

Ми вважаємо, що «Пеппі Довгапанчоха» - повість.

Оскільки це середній за обсягом твір, в якому змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів.

Наприклад, у творі зображено багато пригод, які відбулися з Пеппі та її друзями Томмі й Анікою.Отже, «Пеппі Довгапанчоха» - повість).

2. Вибірковий диктант з перевіркою.

- А тепер спробуємо охарактеризувати Пеппі. Виберіть ті риси, які властиві дівчинці:

Дивна, оригінальна, безстрашна, освічена, спокійна, самотня, фантазерка, серйозна, вигадниця,   чемна, вразлива, забудькувата, надзвичайна, забіяка, жадібна, пихата, силачка, мрійлива, щедра, відважна, сором’язлива, начитана, кмітлива, сумна, жартівниця, бунтівлива, груба, самостійна, жорстока, енергійна, чуйна.                         (Додаток 1)

3. Робота у парах.

-А зараз ми перевіримо, чи були ви досить уважними, коли читали повість. Адже в художньому творі кожне слово важливе. Кожен з вас вибере собі картку, на якій записана цитата з тексту. Але у ній є неточності. Ваше завдання: знайти помилки. Хто впорається першим, зможе допомогти іншим.

                                                             (Додаток 2)

4. Презентація результатів роботи.

VI. Робота над теоретичним матеріалом. Метод «Прес».

- Як ви вважаєте, до якого жанру слід віднести твір «Пеппі Довгапанчоха»? Чому? (Казка, повість).

- Ви маєте довести сказане за допомогою методу «Прес». Перша пара, доводить, що «Пеппі Довгапанчоха» - казка, друга пара, що цей твір – повість.(Можливі відповіді: Ми вважаємо, що «Пеппі Довгапанчоха» - казка.

Тому що це вигадана оповідь, в ній є фантастичні події.

Наприклад, насправді такої дівчинки не існувало ніколи, діти не можуть бути такими сильними, щоб піднімати коня, не можуть жити без дорослих.

Отже, цей твір – казка.

Ми вважаємо, що «Пеппі Довгапанчоха» - повість.

Оскільки це середній за обсягом твір, в якому змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів.

Наприклад, у творі зображено багато пригод, які відбулися з Пеппі та її друзями Томмі й Анікою.Отже, «Пеппі Довгапанчоха» - повість).

VII. Рефлексивно-оцінювальний етап

Бесіда

- То скажіть, діти, які таємниці щасливого дитинства відкрила вам Пеппі Довгапанчоха?(треба бути оптимістами, бути веселими і життєрадісними, вміти знаходити приємне в повсякденному житті, в навколишній дійсності, мати бурхливу фантазію, бути щирими і безкорисливими, дружелюбними, вірити в те, що життя прекрасне, любити життя і людей).

- Як ви гадаєте, чи всі діти, якби опинилися на місці Пеппі, були б щасливими? Чому? То яка ж головна таємниця щасливого дитинства?

- Поясніть епіграф уроку. Чи могла б бути автором цих слів Пеппі Довгапанчоха?

- Чи сподобався вам урок? Що найбільше запам’яталося? Який вид роботи був найцікавішим? Що було найважчим?

VIII.Самооцінка та взаємооцінювання.

Слово вчителя.

Я думаю, діти, що всі ви отримали задоволення від знайомства з Пеппі і полюбили чудернацьку дівчинку. Як ви гадаєте, чи випадково Астрід Лідрен створила її саме такою? Кого, на вашу думку, можна вважати її літературним прототипом? Звичайно, саму Астрід Лідгрен, адже вона була такою ж енергійною, як Пеппі, ніколи не нудьгувала, всіх навколо робила щасливими. До речі, вона навіть у літньому віці лазила по деревах, як Пеппі(демонстрація фото).

Астрід Ліндгрен дуже шанують і на батьківщині, й у всьому світі. Ще за життя їй спорудили аж три пам’ятники! Незвичайний подарунок отримала Астрід Ліндгрен в 1997 році в день свого 90-річного ювілею – 350 дерев, що їх посадили 350 депутатів шведського парламенту. В тому ж році письменниця отримала «зіркову прописку». На її честь названо одну із малих планет в Сонячній системі. Її двічі (як більш нікого!) відзначили міжнародною Золотою медаллю імені Г.К.Андерсена. До того ж жоднісінького письменника світу не перекладено аж вісімдесятьма мовами! За її творами знято більше 40 фільмів, телесеріалів, мультфільмів, театральних вистав та мюзиклів.

А. Ліндгрен не тільки писала для дітей, а й була активною в суспільно-політичному житті країни. Завдяки їй вперше у світі прийняли закон, що забороняв тілесні покарання та інші види насильства з боку батьків по відношенню до дітей. Завдяки її виступам в пресі щодо жорстокого поводження з тваринами був прийнятий закон про захист тварин, який отримав назву «Закон Ліндгрен». Астрід Ліндгрен навіть проголошено жінкою ХХ століття. Але найкращий пам’ятник письменниці — це інтерес дітей усього світу до її творів. У нашій шкільній бібліотеці теж є книги А.Ліндгрен, і ви можете їх прочитати. Я взяла деякі з них для нашої виставки. Пропоную ознайомитись з експонатами виставки і послухати пісню «Я Пеппі Довгапанчоха» у виконанні Дарини Котелянець.

V. Домашнє завдання. Повторити вивчене з теми «Літературна казка».